eBooks @ Lund University Libraries

Litteraturbanken tillgängliggör svensk skönlitteratur och andra texter av vikt för vår förståelse av det litterära kulturarvet. Allting är fritt tillgängligt för alla. Alla verk kan läsas och sökas fram på webbplatsen Litteraturbanken.se men över tusen titlar kan också laddas ner till läsplattor och mobiltelefoner helt gratis.

Litteraturbankens bibliotek innehåller fler än 4000 verk och växer ständigt. Här kan man bl.a. söka efter: författare eller titel, kvinnliga författare, manliga författare, noveller, romaner, poesi, dramatik, barn- och ungdomslitteratur.

Litteraturbankens e-böcker är helt kostnadsfria att ladda hem och har inga antals- eller tidsbegränsningar. I EPUBlistan kan man se vilka titlar som erbjuds i formatet epub – ett filformat som passar för de flesta mobila läsare, t. ex. läsplattor och avancerade mobiltelefoner.

The Swedish Literature Bank is the website for reliable digital versions of Swedish classics. It is a co-operation between the Swedish Academy, the National Library of Sweden, the Royal Swedish Academy of Letters, History and Antiquities, the Language Bank of the University of Gothenburg, the Swedish Society for Belles Lettres, and the Society of Swedish Literature in Finland. More information in English, French and German.

Name Litteraturbanken
Publisher/Provider Kungl. biblioteket, Kungl. Vitterhetsakademien, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien, Svenska litteratursällskapet i Finland och Svenska Vitterhetssamfundet.
Subjects included
Type of resource E-böcker som är fritt tillgängliga
Fulltext format EPUB, HTML
Accessibility Fri resurs