eBooks @ Lund University Libraries

Please note!
The databases from The Federation of Swedish Genealogical Societies and the Swedish National Archives that contains the Swedish Census, Death Index and Church records are only available in Swedish. The English section of the Genealogical Socity, Swedish Roots, is meant to guide English speaking visitors into the particulars of Swedish family history.

Databaser från Sveriges Släktforskarförbund

Universitetsbiblioteket (UB) har köpt ett antal licensierade databaser som endast finns i CD- eller DVD-format, dessa databaser är tillgängliga på AV-datorn. Databaserna är producerade och utgivna av Sveriges Släktforskarförbund, i en del fall i samarbete med Riksarkivet. UB har köpt databaser ur produktserierna Sveriges befolkning och Sveriges Dödbok. Följande databaser i dessa serier finns för närvarande tillgängliga på AV-datorn:

ŸSveriges Befolkning 1900 - Uppgifter om personer som levde i Sverige årsskiftet 1900/1901. Publiceringsår: 2006
ŸSveriges Befolkning 1970 - Uppgifter om personer som var skrivna i Sverige under november 1970. Publiceringsår: 2002
ŸSveriges Befolkning 1980 - Uppgifter om personer som var skrivna i Sverige under november 1980. Publiceringsår: 2004
ŸSveriges Befolkning 1990 - Uppgifter om personer som var skrivna i Sverige vid slutet av år 1990. Publiceringsår: 2011
ŸSveriges Dödbok nr 5, 1901-2009 - Kompletterad med information om avlidna för perioden 1901-1946. Publiceringsår: 2010
ŸSveriges Dödbok nr 6, 1901-2013 - Uppgifter om personer som avled under de angivna åren. Publiceringsår: 2014

Användarvillkor
Släktforskarförbundets egna produktioner av databaser på skiva är skyddade av lagen om upphovsrätt. Det betyder att CD/DVD-skivorna inte får kopieras, lånas ut (hemlån eller läsesalslån) eller på annat sätt mångfaldigas utan Släktforskarförbundets tillstånd.

Kopiering och utskrift
AV-datorn är inte kopplad till internet eller någon skrivare och det är alltså inte möjligt att skriva ut eller på annat sätt elektroniskt kopiera sidor från Släktforskarförbundets databaser.

OBSERVERA ATT Sveriges Släktforskarförbunds licensierade databaser INTE ska förväxlas med Digitala forskarsalen (tidigare SVAR) från Riksarkivet som från den 1 februari 2018 är fritt tillgänglig för alla i Sverige.
URL: https://sok.riksarkivet.se/digitala-forskarsalen

Digitala forskarsalen förvaltas av Svensk arkivinformation, här kan du ta del av digitala arkivsamlingar med kyrkböcker, fastighetsböcker, kartor, skattelängder, militära rullor, bouppteckningar, foton på straffarbetsfångar, sjömän, krigsarkivets porträttsamlingar och mycket mer. Det finns över 100 miljoner publika bilder (motsvarar ca 171 miljoner sidor). Här finns också sökbara register och databaser varav Folkräkningen, Sveriges befolkning är den mest använda av dem. Den innehåller ca 21 miljoner sökbara personer som levde i Sverige mellan åren 1860–1930.

Notera! Med anledning av Dataskyddsförordningen (DSF) eller allmänna dataskyddsförordningen, mer känd som GDPR, som trädde i kraft den 25 maj 2018 behöver du logga in för att få tillgång till den del av Riksarkivets digitaliserade material som är mellan 70 och 110 år gammalt. Du behöver även logga in för att göra en digital beställning av material från Riksarkivet och för att få tillgång till extra funktioner som Mina sidor. Det är kostnadsfritt att skapa ett användarkonto och att använda Riksarkivets tjänster. Skapa ny användare.

I Digitala forskarsalen finns Sveriges befolkning (Folkräkningar) för åren 1860-1910 samt 1930. De modernare år som Sveriges Släktforskarförbund tillhandhåller går inte att publicera på internet i Digitala forskarsalen på grund av GDPR. I Riksarkivets webbutik samt i Rötterbokhandeln, Sveriges Släktforskarförbunds nätbokhandel, går det att köpa de licensierade databaserna från Sveriges Släktforskarförbund på CD, DVD och usb.