Sökning

Biologibibliotekets guide till informationssökning

En första bedömning

Vad är en bra träfflista?

Bara för att du har fått många träffar betyder det inte att du har gjort en bra sökning. Det viktiga är att träffarna handlar om det du är intresserad av. En bra träfflista innehåller:

1. Många träffar som handlar om ämnet du är intresserad av (och få träffar som handlar om annat)
  2. Alla (eller nästan alla) publikationer som finns inom ditt ämne

Hur många träffar är rimligt att få?

Antalet publikationer som du kommer att hitta beror inte bara på hur väl du har formulerat din sökfråga men också på hur mycket forskning som har gjorts inom ämnet.

I ett kursprojekt eller examensarbete behöver du definiera din forskningsfråga så att den varken är för bred eller för smal. När du gör en sökning vill du helst få en träfflista där det är möjligt för dig att åtminstone titta igenom alla titlar. Hur många detta är beror på storleken av ditt projekt (och din ambition) men generellt är en siffra mellan 20 och 200 hyfsat rimligt. Obs! Detta är generella riktlinjer och inte absoluta siffror!

Det är skillnad på att googla och att söka i en databas

När vi använder Google i vardagen är vi vana vid att få tusentals träffar och vanligtvis tittar vi bara igenom de första sidorna tills vi tröttnar eller känner att vi har fått svar på vår fråga. Men, att söka efter svar på en vetenskaplig fråga är inte samma sak som att försöka få svar på exempelvis "när stänger affären?" eller "vid vilken temperatur smälter koppar?".

Det finns sällan ett enda svar på vetenskapliga frågor och därför är det viktigt att du hittar och tittar igenom de flesta relevanta publikationerna inom ditt ämne så att du får en översikt och helhetsbild.

Fastna inte i sökningen - kom igång och läs!

Det är inte meningen att du ska läsa igenom alla publikationer du får upp i din träfflista. I ett första steg läser du igenom alla titlar och väljer ut vilka som ser mest intressanta ut. Nästa steg är att läsa sammanfattningen (abstract) i de du har valt ut. Därefter gör du ytterligare ett urval för att läsa hela publikationerna.

Det är bra att inte vänta för länge med att börja läsa. Hittar du en artikel som ser väldigt intressant ut - läs den! Om du hittar något nytt bra sökord i texten finns det inget som hindrar att du går tillbaka och gör om sökningen för att se om du får upp något mer intressant.