Sökning

Biologibibliotekets guide till informationssökning

Frassökning

Frassökning - för ord som ska hänga ihop

Frassökning tillåter dig att söka i en databas efter ord i en särskild ordning. Det är särskilt användbart för exempelvis namn som består av flera delar. Att omge en grupp ord med citationstecken instruerar de flesta databaser och sökverktyg att endast söka efter dokument där dessa ord förekommer ihop i samma ordning.

Exempel: ”phenotypic plasticity”, "climate change", "invasive species"

På detta sätt söker du efter orden tillsammans som ett koncept, inte separat. Följaktligen kommer frassökning att ge dig färre, men mer relevanta träffar.

Citationstecken betyder också "exakt som det är skrivet"

En annan funktion av att använda sig av citationstecken är att du söker efter orden exakt som du har skrivit dem, all "extra hjälp" tas bort. Trots att t.ex. Web of Science, LUBsearch och Scopus har mycket mindre "bakgrundshjälp" jämfört med Google Scholar, lägger de fortfarande ibland till saker i din sökning i bakgrunden (t.ex. vissa stavningsvarianter och pluralform).

Eftersom du exkluderar all extra "bakgrundshjälp", behöver du vara mer noggrann med att använda trunkering i kombination med frassökningen för att vara säker på att du får med olika ändelser av ditt ord eller koncept.

Exempel: "climate change*", "functional diversit*", "nocturnal migrat*"