Sökning

Biologibibliotekets guide till informationssökning

Hitta liknande publikationer

Om du har problem med att hitta rätt söktermer finns det en alternativ metod för att hitta relevanta publikationer. Många databaser har en funktion som kommer att hitta liknande publikationer baserade på referenslistan (istället för sökorden).

Publikationer som har använt samma källor handlar sannolikt om ungefär samma ämne även om de inte nödvändigtvis har använt samma ord för att beskriva det. För att använda denna funktion behöver du ha hittat åtminstone en publikation som är relevant för ditt ämne.

Snabblänkar till liknande publikationer

Web of Science
När du klickar på en publikation i träfflistan kan du i högermarginalen under "Citation Network" hitta en länk som heter "View related records". Obs! Detta gäller endast om publikationen finns i databasen "Web of Science Core Collection". Denna länk leder till en ny träfflista med publikationer som delar referenser med utgångspublikationen. Denna träfflista är sorterad enligt hur många referenser som är samma (ju högre upp, desto fler referenser är samma).
Scopus
När du klickar på en publikation kan du till höger se något som heter "Related documents" med några få förslag på liknande publikationer. Längre ner i denna lista kan du hitta en länk som heter "View all related documents based on references", som leder till en ny träfflista.
Google Scholar
Under varje sökresultat kan du hitta en länk som heter "Related articles" som leder till en ny resultatlista med liknande publikationer.
PubMed
När du klickar på ett sökresultat kommer du till höger att se en rubrik som heter "Similar articles" med några få förslag. I botten av denna lista finns länkar till fler publikationer.