Svensk Film

På filmarkivet.se har du möjlighet att se rörligt bildmaterial ur Svenska Filminstitutets filmarkiv. I arkivet tillgängliggörs kort-, dokumentär-, journal- och reklamfilm, som speglar ett svenskt århundrade i förvandling och framväxten av dagens samhälle.

Svensk Filmdatabas

Svensk Filmdatabas är Filminstitutets egen filmdatabas. Här kan du söka information om samtliga svenska långfilmer sedan 1897, utländska filmer som har haft svensk biografpremiär, en stor mängd svenska kort-, dokumentär- och tv-filmer samt filmer som bevaras av Filmarkivet i Grängesberg.
Totalt omfattar Filmdatabasen drygt 62 000 filmer – varav cirka 17 000 är svenska – och 265 000 personer som på något sätt medverkat vid tillkomsten av dessa filmer, regissörer, manusförfattare, skådespelare etc. Här finns även uppgifter om filmbolag, filmförlagor och i filmer förekommande musikverk.

Svensk mediedatabas

Svensk mediedatabas, SMDB, är söktjänsten för Kungliga bibliotekets audiovisuella samlingar. Här hittar du uppgifter om tv, radio, video, biovisad film, skivor och multimedier.

SMDB täcker de flesta svenska sändningar och utgåvor sedan 1979, men innehåller även äldre material. Bland annat finns en nästan fullständig förteckning över svenska skivor från slutet av 1800-talet och framåt. KB arbetar löpande med att komplettera databasen både med historiskt och dagsaktuellt material.

I SVTs öppna arkiv kan du återuppleva milstolpar i svensk TV-historia.

EU screen

För dig som är intresserad av tv-mediets historia är EUscreen en oskattbar källa. På sajten presenteras i dag drygt 40 000 tv-klipp från Europas alla hörn.

Sajten är indelad i ett tjugotal olika teman, däribland livsstil och konsumtion, krig och konflikter, konst och kultur.

Portalen är ett samarbete mellan ett flertal europeiska tv-bolag och audiovisuella arkiv, bland andra Kungliga biblioteket i Sverige, franska INA och tyska Deutsche Welle.

Radio

I SR Minnens Arkiv hittar du program och klipp som vi plockat fram ur Sveriges Radios kvartsmiljonstora arkiv.

Bilder

Bilders makt är en fritt tillgänglig kunskapsbank med bilder, filmer, artiklar och fördjupningsmaterial om rasistiska stereotypa bilder. Genom att berätta om bildernas historia, funktion och teman erbjuder Bilders Makt ett verktyg för fördjupad visuell läskunnighet om rasistiska stereotyper.

Databaser

The AFI Catalog, the premier, authoritative resource of American film information, covers the history of American cinema comprehensively from 1893 to 1974, with records for selected major films from 1975-2011. New records are added each year by the AFI's editorial team.

FIAF Index to Film Periodicals Plus is a bibliographical resource offering coverage of hundreds of the world's foremost academic and popular film journals right up to the present day. Many of these key titles are available here in full text including complete runs

Tips på bildsamlingar

Safir: Konstverk och konstsamlingar – Länkar till konstsamlingar.

Britannica Image Quest - Nu finns bilddatabasen Britannica Image Quest, med nästan tre miljoner bilder, tillgänglig via Lunds universitets bibliotek. Så här beskrivs bilddatabasen på Britannicas hemsida:

Carlotta – Föremål och bilder från svenska museer samt Kulturen i Lund

Digitalt museum – Sök bilder från svenska museer.

Historisk bildbyrå – Portal för försäljning av historiska bilder, både svenska och internationella.

Kringla – Sök bilder från svenska museer och arkiv.

Life Photo Archive – Många historiska bilder från tidningen Life.

World Images – 100 000 bilder som täcker de flesta ämnesområden.