Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

Stöd för planering av handledning

Kognitiva aspekter av lärande

Att erfarenhetsbaserat, aktivt lärande är gynnsamt för studenters (och kliniska handledares) utveckling av professionella kompetenser har ett brett stöd i forskning och teoribildning inom medicinsk pedagogik. Kognitiva teorier beskriver hur aktivering av tidigare inhämtade kunskaper och olika former av aktiv bearbetning av ny information tillsammans med andra är till stöd för vårt lärande och re-konstruktion av kunskap.
Olika teorier om erfarenhetsbaserat lärande framhåller vikten av praktisk erfarenhet och reflektion. Cykliska modeller för erfarenhetsbaserat lärande beskriver fyra huvudprocesser: Jag upplever något, jag får en konkret erfarenhet, jag reflekterar över det jag är med om eller varit med om, jag generaliserar, genererar hypoteser, utvecklar personliga teorier och prövar om dessa "teorier" gäller också i andra situationer. Jag utvärderar och planerar vad jag kan göra annorlunda nästa gång.  Erfarenhet behöver inte alltid vara startpunkt för lärprocessen, vi kan starta i att reflektera kring och planera möjliga handlingssätt för att sedan pröva skaffa oss erfarenheter.

Sociala och emotionella aspekter av lärande

Erfarenheters värde ligger också i de relationer som de leder till. Vårt lärande påverkas av i vilken sociala situation lärandet sker, vilka känslor det väcker och vår upplevelse av miljön. Att inhämta kunskaper och träna färdigheter i den miljö (eller liknande miljöer) som man sedan använder dem, så kallat 'situerat lärande', har visat sig vara gynnsamt för läkarstudenters (och kliniska handledares) kompetensutveckling. 

Böcker