Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

2A Om momentet

Syfte

att du får skapa en plan för handledning för minst en student med stöd i aktuellt kunskapsläge och utifrån de förutsättningar som finns på din arbetsplats, kursmål samt studentens individuella behov.

Momentet förbereder dig för

Planering av klinisk handledning relaterad till den individuella studentens behov och förutsättningar, kursmål, aktivt lärande och vad som gynnar ett gott lärandeklimat.

Ungefärlig tidsåtgång

3 tim

Dokumentation till din EPA-portfölj

  • din handledningsplan för minst en students lärande under den aktuella tid du träffar studenten under en placering
  • återkoppling från en student i form av minst ett förslag på förbättring/utveckling av planen.

STEG 1 Vad ska studenterna lära sig?

Se Prezin nedan för att få veta mer om:

  • Läkarprogrammets i Lund organisation, ledning och vart du kan vända dig vid behov
  • De vanligaste arbetsformerna
  • Hur studenterna examineras m.m.

STEG 2 Här hittar du info om kurser och lärandemål

Adressera frågor i din plan om den kurs din handledning ingår i

Länk till läkarstudenternas (Lunds läkarprogram) lärplattform Moodle.

Moodle är den lärplattformen studenterna använder just nu. Om du inte varit inne på plattformen tidigare finns nedan också en kort introduktionsfilm till hur du kan söka i Moodle. Inne på lärplattformens olika sidor hittar du svaren på följande frågor för att skapa din "Plan för handledning"

  • Vilken kurs går den student/de studenter du ska handleda?
  • Vem är den aktuella kursansvarige?
  • Vilka lärandemål är aktuella för studenten/studenterna på den kurs du handleder?  Ge exempel på minst tre lärandemål (från kursplanen) som är relevanta för just den placering där du handleder.
  • Identifiera ett kursmål i kursen som kommer efter din kurs. Ett mål som det är relevant att studenten förbereds för att klara även under den placering du handleder.

Ovan  - en instruktionsfilm om hur du hittar i Moodle.

STEG 4 Om aktivt lärande

STEG 4 Vad innebär aktivt lärande?

I planen ska du ge förslag på:

  • lärsituationer som är relevanta för studenten
  • hur du kan stimulera aktivt lärande

och motivera med stöd i aktuellt kunskapsläge.

Resurser till stöd för din planering av aktivt lärande

På modulens resurssida kan du lära mer om innebörden i aktivt lärande. Läs tex Kapitel 8 (sid 25-28) i E-boken  "ABC of Teaching and learning in Medicine" och/eller artikeln

Where's the evidence that active learning works? Michael J., Adv Physiol Educ. 2006 Dec;30(4):159-67.

 

Alternativt söker du själv litteratur eller gå till modulens resurssida och välj bland litteratur och filmförslag.