att stimulera dig till att reflektera över hur du handleder i olika situationer och varför.
kontinuerlig självvärdering av din handledning
1 tim
din självvärdering inklusive svar på öppna frågor
Modelling
HL demonstrerar, visar, verbaliserar; beskriver, berättar vad hon/han gör och varför.
Coaching
HL observerar, ger feedback, hjälper, stöttar, demonstrerar igen etc.
Scaffolding
HL nivåanpassar, ger gradvis avtagande stöd, utmanar, stöttar övergången till ny nivå, svårighetsgrad.
Articulation
HL stimulerar studenten att sätta ord på sitt tänkande och handlande. Studenten får förklara vad han/hon gör och varför slutledningar och problemlösningsprocess.
Reflection
HL Stimulerar studenten att kritiskt granska sitt agerande och jmfr egna o andras lösningar.
Exploration
HL stimulerar studenten till självständiga lösningar, att sätta upp mål och delmål.
(Collins et al in Glaser 1989; Stalmeijer et al 2008, 2010; Lave & Wenger 2005)