Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

1C Om momentet

Syfte

att stimulera dig till att reflektera över hur du handleder i olika situationer och varför.

Momentet förbereder dig för

kontinuerlig självvärdering av din handledning

Ungefärlig tidsåtgång

1 tim

Dokumentation till din EPA-portfölj

din självvärdering inklusive svar på öppna frågor

 

Cognitive apprenticeship - 6 handledningsmetoder

Modelling
HL demonstrerar, visar, verbaliserar; beskriver, berättar vad hon/han gör och varför.

Coaching
HL observerar, ger feedback, hjälper, stöttar, demonstrerar igen etc.

Scaffolding
HL nivåanpassar, ger gradvis avtagande stöd, utmanar, stöttar övergången till ny nivå, svårighetsgrad.

Articulation
HL stimulerar studenten att sätta ord på sitt tänkande och handlande.  Studenten får förklara vad han/hon gör och varför slutledningar och problemlösningsprocess.

Reflection
HL Stimulerar studenten att kritiskt granska sitt agerande och jmfr egna o andras lösningar.

Exploration
HL stimulerar studenten till självständiga lösningar, att sätta upp mål och delmål.

(Collins et al in Glaser 1989; Stalmeijer et al 2008, 2010; Lave & Wenger 2005)

MCTQ Feedback till kliniska handledare - du använder en självvärderingsversion