Gå till huvudinnehållet
Lund University
Lund University libraries
Search this Guide
Search
LUB
LibGuides
Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019
Resurser
Sök i den här guiden
Sök
Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019
Startsida
Kursinfo
Toggle Dropdown
Veckobrev
Om kursen
Tips om webbläsare m.m.
Kursens EPA
Kontakt och kursdeltagare
Kursträffar - anmäl dig här
Har du kollegor som vill söka kursen? Ansökningslänk här
Ansök om medel för tid till kursaktiviteter
Kompetens för ST-handledning
Högskolepedagogisk meritering
Info till verksamhetsansvariga
Modulöversikt
Modul 1
Om modulen: "Uppstart"
G1A: Orientera dig
G1B: Presentera dig
G1C: Självvärdering av din handledning
G1D: Gör en plan för ditt lärande
G1E: Ladda upp i din EPA-portfölj
S1F: Självvärdering av placering
Resurser
Cognitive apprenticeship referenser
"Teaching on the run"- tips
Formulär feedback till kliniska handledare
Formulär lärandeklimat UCEEM JERTA 2.0 2018
Referenser till UCEEM
Modul 1 Resurser
Modul 2
Toggle Dropdown
Om modulen: "Verksamhetsintegrerat lärande - ViL"
G2A: Gör en plan för din handledning
S2B: Kartlägg rum och resurser
S2C: Ta del av observationer
S2D: Gör en plan för placeringen
S2E: Dela idéer till introduktion av placeringen
Resurser
Modul 3
Toggle Dropdown
Om modulen: "Handledningssituationen"
G3A: Tillämpa och utvärdera en handledningsmodell
G3B: Beskriv en rollmodell
S3C: Clinical reasoning
S3D: Handledning och patientmedverkan
Resurser
Modul 4
Toggle Dropdown
Om modulen: "Kontinuerlig bedömning och återkoppling"
G4A: Observera och stäm av
G4B: Feedforward - hur och varför?
G4C: Utforskande återkoppling
S4D: Plan för frekventa avstämningar
S4E: Återkoppling till dig som handledare
Resurser
Avstämning - grundnivå
Modul 5
Toggle Dropdown
Om modulen: "Lärandemiljö"
S5A: Lärandekulturen på din arbetsplats
S5B: Inkluderande lärandeklimat
Resurser
Modul 6
Toggle Dropdown
Om modulen: "Genomföra och utvärdera - sjösätt din plan"
S6A Avtal och budget för studenternas lärande
S6B: Presentera din plan för kollegor
S6C Genomför en introduktion
S6D Hur fungerade planen för placeringen? Nya idéer?
Resurser
Modul 7
Toggle Dropdown
Om modulen: "Bygga kollektiv handledningskompetens"
S7A: Dela idéer till utbildning av kollegor
S7B Genomför en utbildningsaktivitet
Resurser
Modul 8: Avstämning efter genomförd kurs
Arbetsrummet och din EPA-portfölj
Filmer
Cognitive apprenticeship referenser
Cognitive apprenticeship - wikipedia
Cognitive apprenticeship in clinical practice: can it stimulate learning in the opinion of students?
Rene´e E. Stalmeijer; Diana H. J. M. Dolmans; Ineke H. A. P. Wolfhagen; Albert J. J. A. Scherpbier, Adv in Health Sci Educ (2009) 14:535–546
Reflective practice: some notes on the development of the notion of professional reflection
Paul Warwick (2007) Part of the ESCalate Help Directory for Teacher Educators | Busy Teacher Educator Guides, The Higher Education Academy.
The development of an instrument for evaluating clinical teachers: involving stakeholders to determine content validity.
Stalmeijer RE, Dolmans DH, Wolfhagen IH, Muijtjens AM, Scherpbier AJ. Med Teach. 2008;30(8):e272-7.
The Maastricht Clinical Teaching Questionnaire (MCTQ) as a valid and reliable instrument for the evaluation of clinical teachers.
Stalmeijer RE, Dolmans DH, Wolfhagen IH, Muijtjens AM, Scherpbier AJ., Academic Medicine 2010 Nov;85(11):1732-8.
Situating Faculty Development in the Clinical Workplace (Doctoral dissertation, Lund University, Faculty of Medicine). Retrieved from
Strand, P. (2017) Doctoral dissertation, Lund University, Faculty of Medicine.
Cognitive apprenticeship - wikipedia
"Teaching on the run"- tips
<<
Föregående:
S1F: Självvärdering av placering
Nästa:
Modul 2 >>