Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

3C Om momentet

Syfte

att introducera strategier du kan använda till stöd för studenters utveckling av "clinical reasoning" (här översatt till kliniskt resonerande). Strategierna är kopplade till flera av handledningsmodellerna i moment 3A.

Momentet förbereder dig för

att stödja studenters utveckling av  klinisikt resonerande bland annat genom att adressera problem studenter kan erfara under olika steg i resonemangsprocessen och genom ställa olika typer av frågor

Ungefärlig tidsåtgång

2 tim

Dokumentation till din EPA-portfölj

din analys av hur handledarens beteende i filmen påverkar studentens lärande samt förslag på strategier och öppna frågor 

Clinical reasoning från expert till novis

Nedan hittar du några olika filmer och bildspel som illustrerar clinical reasoning på olika sätt och i olika stadier av läkares professionella utveckling.

Ännu mer material om clinical reasoning hittar du på modulens resurssida

Edward Strong (Stanford) om clinical reasoning

Hur påverkar omgivning, känslor, attityder?

​Det är inte särskilt realistiskt att se kliniskt resonerande som enbart en inre, kognitiv process baserad på objektiva bedömningar.  Det finns t ex distraherande ”ledtrådar” (känslor, attityder, förförståelse) som mer eller mindre medvetet påverkar din bedömning. Samtidigt påverkar omgivningsfaktorer. Dessa både underlättar problemlösningsprocessen och anpassar den till vad den specifika situationen kräver och de begränsningar som finns i den aktuella hälso- och sjukvårdsmiljön" (ur Pelaccia et al. 2011)

Hur omgivning, attityder och känslor kan påverka kliniskt resonerande

Under en senare del av en föreläsning för sjuksköterskor utförd av Levett-Jones (efter 40.10 min) visar Levett- Jones en film (gjord av skådespelare men baserad på ett verkligt fall) där  kliniska resonemang påverkas av känslor, förförståelse och attityder till patienten.

Ytterligare en film om ett verkligt fall visas där patientens omvårdnad och medicinska behandling påverkas av "förutfattade meningar baserade på "distraherande ledtrådar" och felaktiga beslut.

  • Vilka erfarenheter och tankar har du själv om hur emotioner, attityder, förförståelse kan påverka kliniskt resonerande?

(I filmen nedan efter c:a 40 min t o m 58.40):