Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

3A Om momentet

Syfte

att introducera några olika modeller för person/student-centrerad handledning för tillämpning och utvärdering tillsammans med en student.

Momentet förbereder dig för

klinisk handledning vid patientarbete relaterad till den individuella studentens förutsättningar och tidigare introducerade teorier om "cognitive apprenticeship" och aktivt lärande.

Ungefärlig tidsåtgång

3 tim

Dokumentation till din EPA-portfölj

din rapport enligt instruktion

En-minuts modellen - OMP

En-minuts modellen

Denna modell kallas på engelska: "The one-minute preceptor model (OMP), or 5 microskills model of learner-centered clinical teaching.

Denna modell ger exempel på hur man kan strukturera ett handledningssamtal utifrån studentens presentation av ett patientfall/patientens problem. Trots namnet innebär inte denna modell att du handleder under enbart en minut. Namnet är snarare tänkt att associera till hur modellen kan vara effektiv i situationer när man har ont om tid - t ex på akuten. (Farrell et al. 2016).

Läs mer om OMP här.

I litteraturen finns olika varianter på var under processen du instruerar utifrån 'generella regler och principer'. I bilden ovan ligger den sist men de olika stegen 3-5 kan du naturligtvis variera ordning på efter situation. Du kan också se en demonstration av modellen i det nedre filmklippet.

 

Enkla strukturer för att stimulera klinskt resonerande

SDR - Structured Deliberate Reflection Model

Denna modell är en enkel modell i tre steg som stimulerar studenten att formulera argument för och emot en diagnos eller ett beslut.

"Structured reflection 'explicitly focuses students’attention on the findings in the case that speak for or against each of the alternative diagnoses, which may lead to the formation of deeper and richer mental representations of diseases, consequently enhancing students’ competence in diagnosing other cases of the same disease" (Mamede et al. 2012).

SEA TOW - checklista för kliniskt, diagnostiskt resonerande

Denna checklista eller så kallade "thinking tool" är utformad till stöd för att komma ihåg viktiga element av kliniskt, diagnostiskt resonerande. "A metacognitive approach that may help learners to recognize the need to slow down and avoid premature closure errors" (Moulton et al. 2007 in Rencic, J. (2011). Twelve tips for teaching expertise in clinical reasoning. Medical Teacher, 33: 887–892.)

Förkortningen står för:

S= Is a Second opinion needed?

E= Is this a ‘‘Eureka’’/pattern recognition diagnosis?

A= Is there Anti-evidence that refutes my diagnosis?

T= Did I Think over my thinking (metacognition)?

O= Am I Overconfident?

W= What else could I be missing? (Williams 2010).

(Williams PA. A six-item mnemonic to reduce cognitive errors during medical diagnosis. 3rd International conference of the Society for Medical Decision Making, 2010 October 25–27. Toronto, Canada).

Flipping the physical examination

"Flipping" the physical examination


"An innovative method of instruction at Baton Rouge General Medical Center". The goal of the model is to enhance students' learning of a skill through web-based video instruction combined with real-life practice.


"The model incorporates technology to build the necessary skills prior to engaging patients; (3) is standardized, scalable, and reproducible; (4) includes a web-based platform but also includes collaboration and focused feedback and is noncompetitive to cater to Millennials' expectations; (5) minimizes faculty time while providing sufficient deliberate practice experience; and (6) includes an evaluation that reflects the end goals of the training: that the physical examination not only be performed but be performed well."


I artikeln nedan kan du läsa mer om modellen:

Detta är inte en film som används i artikeln ovan - enbart ett exempel på undersökningsfilmer som kan användas på liknande sätt.

Lärande studenter emellan - Peer-learning