Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

5B Om momentet

Syfte

att du som ansvarig för placeringen får träna analys av lärandeklimatet på din arbetsplats och ge förslag på hur studenternas upplevelse av inkludering och professionellt bemötande kan stärkas.

Momentet förbereder dig för

att tolka och använda resultat av utvärdering

att integrera studenters perspektiv på det sociala och emotionella lärandeklimatet  i din planering av placeringen

Ungefärlig tidsåtgång

2 tim

Dokumentation till din EPA-portfölj

din utvärdering av placeringen 

dina förslag på åtgärder för hur inkludering och professionellt bemötande av studenter kan stärkas.

återkoppling/kommentarer från kollegor du tycker är relevanta för en implementering av dessa åtgärder

Bild: Ales Krivec. Källa: Unsplash

Till hjälp för utvärdering

Hur ska jag utvärdera?

Du kan använda det formulär du använde för att själv skatta placeringen (JERTA/UCEEM), delar av detta eller andra frågor du tycker är lämpliga för just din placering (annat formulär, ett litet antal frågor för fritextsvar, en intervju med en grupp av studenter). Viktigt är att du får med uppfattningar om bemötande, hur de uppfattar sin delaktighet i arbete, arbetsteam samt likabehandling/lika rätt.

icon-user UCEEM- formuläret har utvecklats av MedCUL i samarbete med lärare och studenter på Lunds universitets läkarprogram. Utvecklingen av frågeformuläret är gjort utifrån internationella riktlinjer för instrumentutveckling och psykometriskt utvärderat.  Utvärderingen som gjorts i två omgångar omfattade i ett första skede 2012 alla studenter på Lunds kliniska terminerna (svarsfrekvens 75%).
I en senare studie användes mixed-methods för att utvärdera användbarhet och tolkningar av resultat bland användare under period på 5 terminer på två olika kliniker.
Resultatet är ett frågeformulär med två övergripande skalor
 A: Erfarenhetsbaserat lärande och B: Socialt deltagande)
 
med vardera två subskalor som utformats för att man på en arbetsplats ska kunna utvärdera hur studenter uppfattar:
 
A1. Lärande genom att delta i arbete och handledningens kvalitet;
A2: Förbereddhet inför studenternas ankomst
B1: Bemötande och Inkludering samt
B2; Likabehandling
 
Formuläret är översatt till flera språk och har används på läkarprogram bland annat i Malaysia, IndonesienIndienSkottland, Sverige (KI), Portugal, Brasilien, Iran (barnmorskeutbildning) och Saudiarabien. PÅ väg att översättas och användas som del av ett avhandlingsarbete i Danmark..
(Strand P., Sjöborg K., Stalmeijer R., Wichmann-Hansen G., Jakobsson U., Edgren G. (2013). Development and psychometric evaluation of the Undergraduate Clinical Education Environment Measure (UCEEM). Med Teach. Dec; 35(12):1014;

Community-engaged learning

En film från en i vårt nätverk av engagerade lärare (Dr Brahm Marjadi) på läkarprogram runt om i världen. Denna är från Sydney i Australien