Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter 2019

4C Om momentet

Syfte

att du som klinisk handledare får träna på utforskande återkopplingssamtal (frame-based feedback)

Momentet förbereder dig för

utforskande återkopplingssamtal med studenter

Ungefärlig tidsåtgång

2 tim

Dokumentation till din EPA-portfölj

din återkoppling från student samt målsättning för kommande utforskande samtal (dokumenteras på valfritt sätt)

icon-user VIKTIGT! Detta är ditt sista moment på GRUNDNIVÅ. Gå vidare till Avstämning - grundnivå i huvudmenyn om du valt att avlsuta kursen på denna nivå.

I artiklarna nedan får du - vid behov - ytterligare hjälp att förstå metoden  för utforskande samtal både i handledning och ledarskap:

Growth mindset - användbara konkreta förslag på hur du kan formulera dig- finns även i Momenten G4b

Detta är ett förhållningssätt till lärande och feedback med många praktiska implikationer du kan ha nytta av. Introduktion till tänkesättet i Ted-Talk nedan. Ett exempel på growth mindset feedback tool med konkreta förslag på formuleringar  hittar du här.

Du kan ha särskild nytta av detta om du upplever att den du ger återkoppling till reagerar defensivt,  blir arg, besviken  eller ledsen över den feedforward du ger. På resurssidan för denna modul hittar du mer om hur du kan stötta studenter i att reflektera över och diskutera feedforward de upplever som orättvis eller negativ. Se Seargant's modell och "RC2C tool" . Även här får du användbara, konkreta förslag på hur du kan formulera dig och ställa frågor vid reaktioner på feedforward.