Syfte
Att du som placeringsansvarig får träna dig i att introducera studenter till en placering på ett meningsfullt sätt
Momentet förbereder dig för
att genomföra introduktioner av placeringen och din arbetsplats för studenter
Ungefärlig tidsåtgång
Momentet innebär att du som placeringsansvarig utformar, genomför och utvärderar en introduktion för studenterna.
Tiden kan variera från 2 timmar och mer (bl a beroende på typ och längd på placering och hur långt du kommit med placeringsplanen i tidigare moment).
Dokumentation till din EPA-portfölj
utformningen av din introduktion
en sammanställning på en powerpoint sida.av återkopplingen från en grupp studenter efter genomförande
Varför är det viktigt att studenterna får en meningsfull introduktion?
Att byta arbetsplats ofta och på kort tid anpassa sig till nya utmanande, ibland rent av skrämmande, miljöer är emotionellt och socialt prövande för läkarstudenter (Athreley et al. 2016). Som läkarstudent flyttar du inte bara fysiskt mellan miljöer utan du flyttar också mellan olika team, personalgrupper och specialiteter.
Att hitta sin plats både fysiskt och socialt är en utmaning särskilt när du är ny i din professionella roll (Hoffman and Donaldsson 2004; Lempp 2005; Kilminster et al. 2010, 2011). Också de som är mer vana i sin läkarroll beskriver känslor av osäkerhet och förvirring i nya positioner och som nykomlingar på en arbetsplats (Zuka and Kilminster 2014).
Att arbeta och utvecklas som läkare kräver återkommande "transitioner" eller övergångar från ett stadium eller en kontext till en annan inte bara för att lära sig att hantera det kliniska arbetet utan också relationer med kliniska handlerade och andra på på olika arbetsplatser (Teunisson and Westman 2011).
En introduktion till en arbetsplats som är meningsfull utifrån ett studentperspektiv och som tar hänsyn till ovanstående kan göra stor skillnad för en students lärande under en placering.