Hur ska jag utvärdera studenternas uppfattning om lärandeklimat?
Du kan använda
- det formulär du använde för att själv skatta placeringen (JERTA/UCEEM) men i originalversion för studenter (se info nedan).
- delar av detta och eller göra egna andra frågor.
- ett annat formulär,
- ett litet antal frågor för fritextsvar,
- en intervju med en grupp av studenter.
Viktigt är att du får med uppfattningar om bemötande, hur de uppfattar sin delaktighet i arbete, arbetsteam samt likabehandling/lika rätt.
icon-user UCEEM- formuläret har utvecklats av MedCUL i samarbete med lärare och studenter på Lunds universitets läkarprogram. Utvecklingen av frågeformuläret är gjort utifrån internationella riktlinjer för instrumentutveckling och psykometriskt utvärderat.
Frågeformuläret har två övergripande skalor:
A: Erfarenhetsbaserat lärande och B: Socialt deltagande
Dessa har vardera två subskalor som utformats för att man på en arbetsplats ska kunna utvärdera hur studenter uppfattar:
A1. Handledning och arbetsrelaterat lärande
A2:Hur förberedd kliniken är på deras ankomst
B1: Kommunikation och inkludering
B2; Likabehandling/Likarätt
Formuläret
är översatt
till flera
språk
och har används
på läkarprogram bland annat
i Malaysia, Indonesien
, Indien
, Skottland
, Sverige (LU & KI), Portugal, Brasilien, Iran (barnmorskeutbildning), USA och Danmark.
.
(Strand P., Sjöborg K., Stalmeijer R., Wichmann-Hansen G., Jakobsson U., Edgren G. (2013). Development and psychometric evaluation of the Undergraduate Clinical Education Environment Measure (UCEEM). Med Teach. Dec; 35(12):1014;)