Arbetsterapi

Övningar - Söka artiklar och jämföra databaser

Sök artiklar i databaserna som nämns i respektiva fråga för Sököning fråga 1 och 2 i nedan. Länkar till databaserna ligger nedan efter frågorna.

Svara på följande frågor:

1. Vilka sökord  använde du, och hur många träffar fick du i respektive databas?
    Svara i Padlet.
  2. Fundera på vilken av databaserna du fick bäst träffar.

Databaser

Hitta sökord

Exempel sökning i PubMed - video

Video (7:12 min) om hur du kan söka på ett ämne i fritext med synonymer och göra en så kallad blocksökning där du använder dig av OR och AND. Medicinska fakultetens bibliotek, Lunds universitet. Exemplet är från fysioterapi, men principen för hur du söker är densamma..

Förberedelse inför lektionen

Ska vara genomfört innan momentet Litteratursökning. Det ligger till grund i en diskussion ni ska ha gemensamt när vi ses, då vi har kort om tid måste ni göra detta innan vi ses.

1.Titta på

Videon - Vad är en vetenskaplig artikel (5:30 min) nedan.

2. Läs igenom

"Webbsidan - Vad är en vetenskaplig artikel"  om originalartiklar och översiktsartiklar från Karolinska Instiutets bibliotek.

3. Granska artiklarna nedan och avgör

A) Avgör vilken eller vilka av nedanstående artiklar som är en vetenskaplig artikel?
B) Om artikeln är vetenskaplig - vilken slags artikel är det - originalartikel eller översiktsartikel? Tips - titta i metoddelen.

Tillgänglighetsanpassade pdf-filer av artiklarna ligger på Canvas under Litteratursökning.

Övning - Vetenskapliga artiklar

Disktuera kort (3 min) vad ni kom fram till när ni tittade på artiklarna ovan inför idag:

A) Vilken eller vilka av artiklarna ni tittat på tills idag är vetenskaplig?
B) Om artikeln/artiklarna är vetenskaplig - vilken/vilka är en originalartikel? Tips - titta i metoddelen.

Svara i Menti nedan:

Question mark

Bild på gubbe med förstoringsglas

Vetenskapliga artiklar och värdera information