Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter GRUNDNIVÅ

MODUL 4 - GRUNDNIVÅ > Moment 4A: Observera och återkoppla

4A Om momentet

Syfte

att du som handledare får träna på att använda strukturerade, forskningsbaserade formulär som stöd för avstämning/observation och återkoppling tillsammans med studenter

Momentet förbereder dig för

EPA 3  Använda modeller för observation och återkoppling till studenter för lärande i en handledningssituation.

Ungefärlig tidsåtgång

2 tim

Dokumentation till din portfölj

ladda upp din genomförda och avidentifierade observation, inklusive framåtblickande återkoppling, och ditt förslag på hur du kan bli ännu bättre på återkoppling till nästa gång.

Om du oroar dig över brister i studenters professionella förhållningsätt

Basalt professionellt förhållningssätt

För T1-T3 (T4 från VT20) och T6-T9 finns ett särskilt provmoment ”Basalt professionellt förhållningssätt” (BPF) som när som helst kan betygsättas med underkänt om studenten uppvisar synnerligen allvariga brister i sitt professionella förhållningssätt.

I guiden nedan hittar du mer information från läkarprogrammet om hur du ska göra och vem du ska prata med om du upplever att en student uppvisar brister i sitt professionella förhållningssätt.

 

4A Instruktioner

Du och och en student har kommit överens om att göra en avstämning och diskutera hur hen kan jobba vidare för att utveckla sin förmåga att ta anamnes och status och även kommunicera med patienten. På din mottagning förekommer både vanliga patientkonsultationer och även vissa mer specifika procedurer.

Studenten har föreslagit att ni utgår från något av de formulär som används på läkarprogrammet. Snart kommer dessa formulär även att användas i digital form. Studenten berättar att hen då kommer att be dig som handledare att ge återkoppling utifrån samma frågor fast i en app i studentens mobil/en läsplatta eller i en dator. Appen är del av ett system för lärande och kvalitetsutveckling som nu implementeras på medicinska fakulteten, LU - Qualiy and Progress System (QPS).

Gör så här:

Använd MiniCEX, DOPS eller EPA formulär

  • Välj tillsammans med en student ut något/några mål från aktuell kursplan för placeringen och en relaterad träningssituation för observation och återkoppling.
  • Välj ut ett formulär, EPA-formuläret eller ett formulär från MiniCEX-gruppen alternativt ett DOPS-formulär som du tycker lämpar sig. (Formulär hittar du nedan). Alternativt fråga studenten om denna har något digitalt formulär i sin mobil (i QPS-appen) ni kan använda.
  • Låt studenten genomföra arbetsuppgiften som ni planerat och observera och återkoppla på studentens prestationer med utgångspunkt i formuläret.
  • Tänk på att en viktig del av återkopplingen är de kommentarer du ger. Hur kan studenten komma vidare? Identifiera något framåtsiktande tips för studentens fortsatta utveckling.
  • Be studenten om återkoppling på din insats och dokumentera studentens och dina egna förslag på vad du kan utveckla till nästa tillfälle.

Formulären du hittar här har en skala som utgår ifrån grad av självständighet. Denna skala har skapats i samband med utvecklingen av EPA på läkarprogrammen. Istället för att du som handledare bedömer om studentens beteende är otillfredsställande eller tillfredsställande i olika grad, bedömer du hur pass självständigt studenten kan utöva den aktuella aktiviteten. OBS! Glöm inte att återkoppling oftast är mest effektiv i dialog där det är viktigt att fråga och prata med studenten om vad som fungerade och vad som kan utvecklas vidare och HUR!!

På läkarprogrammet används idag EPA-formulär samt MiniCEX och DOPS samt fler formulär på de olika terminerna. Så småningom kommer dessa att bli mer homogena. 

Ladda upp i din portfölj

Dina avidentifierade bedömningar inklusive återkoppling och förslag på hur du kan utveckla din förmåga att ge användbar återkoppling.

Vill du ha fler tips på observation och återkoppling?

Workplace-based assessment En websida från The Royal College of Physiciand´s and Surgeons (Canada) om bedömning och återkoppling i den kliniska miljön. OM ST och AT men också användbart för läkarstudenter på grundutbildning. Finns en tillhörande guide som beskriver några modeller för observation och återkoppling/samtal.