att du som handledare får träna på att använda strukturerade, forskningsbaserade formulär som stöd för avstämning/observation och återkoppling tillsammans med studenter
EPA 3 Använda modeller för observation och återkoppling till studenter för lärande i en handledningssituation.
2 tim
ladda upp din genomförda och avidentifierade observation, inklusive framåtblickande återkoppling, och ditt förslag på hur du kan bli ännu bättre på återkoppling till nästa gång.
För T1-T3 (T4 från VT20) och T6-T9 finns ett särskilt provmoment ”Basalt professionellt förhållningssätt” (BPF) som när som helst kan betygsättas med underkänt om studenten uppvisar synnerligen allvariga brister i sitt professionella förhållningssätt.
I guiden nedan hittar du mer information från läkarprogrammet om hur du ska göra och vem du ska prata med om du upplever att en student uppvisar brister i sitt professionella förhållningssätt.
Formulären du hittar här har en skala som utgår ifrån grad av självständighet. Denna skala har skapats i samband med utvecklingen av EPA på läkarprogrammen. Istället för att du som handledare bedömer om studentens beteende är otillfredsställande eller tillfredsställande i olika grad, bedömer du hur pass självständigt studenten kan utöva den aktuella aktiviteten. OBS! Glöm inte att återkoppling oftast är mest effektiv i dialog där det är viktigt att fråga och prata med studenten om vad som fungerade och vad som kan utvecklas vidare och HUR!!
På läkarprogrammet används idag EPA-formulär samt MiniCEX och DOPS samt fler formulär på de olika terminerna. Så småningom kommer dessa att bli mer homogena.
Dina avidentifierade bedömningar inklusive återkoppling och förslag på hur du kan utveckla din förmåga att ge användbar återkoppling.
Workplace-based assessment En websida från The Royal College of Physiciand´s and Surgeons (Canada) om bedömning och återkoppling i den kliniska miljön. OM ST och AT men också användbart för läkarstudenter på grundutbildning. Finns en tillhörande guide som beskriver några modeller för observation och återkoppling/samtal.