Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter GRUNDNIVÅ

GRUNDNIVÅ > Om kursen 

Kursens syfte är att:

  • förbereda dig för klinisk handledning av läkarstudenter.

  • utgöra ett kunskapsstöd till dig som handleder läkarstudenter. Därför finns en resurssida, öppen för dig och för alla som handleder läkare under utbildning, tillgänglig även efter kursen.
  • erbjuda autentiska kursuppgifter dvs. praktiskt inriktade aktiviteter som ingår i den kliniska handledning du utför eller kan komma att utföra på din arbetsplats
  • möjliggöra en individuell anpassning till varierande förkunskaper och behov av tid för att genomföra olika lärmoment

Kursens lärandemål - EPA för kliniska handledare

I kursen har vi valt att utforma lärandemålen som Entrustable Professional Activities (EPA) för kliniska handledare. (EPA för läkarstudenter är på gång att implementeras i svensk läkarutbildning.)

Några av anledningarna till att vi valt att utforma kursmålen som EPA för kliniska handledare är att:

  • det är en användbar beskrivning av vilka handledningsaktiviteter en deltagare förväntas vara förberedd för efter kursen. 

  • att uppnå egna EPA kan hjälpa handledare att förstå och sätta sig in i ”EPA-tänket" inför införandet av EPA för studenter på läkarprogrammet i Lund.

 

Under grundnivå förbereds du för att utföra följande professionella aktiviteter:

 

Om du vill läsa om EPA för läkarstudenter i Sverige hittar du detta här!

Hur är kursen upplagd?

Under kursen genomför du de flesta moment individuellt på de tider som passar dig. 

Bra att veta!
I Modul 3 och 4 ingår tre moment där du behöver hjälp av en student för att pröva en handledningsmodell, ge återkoppling och genomföra ett handledningssamtal. Försök att planera in dessa moment under en period där det är troligt att du träffar studenter. Planera annars in att göra dessa moment tillsammans med en kollega. 

Workhops erbjuds för erfarenhetsutbyte och simuleringar dvs. för att få pröva och analysera handlednings- och återkopplingsmodeller i små grupper. Aktuella tider hittar du under Praktisk info> Workshops

Särskild info för AT-läkare på Sus:
Som AT-läkare på Sus kan välja mellan att göra modul 1-3 eller gå hela kursen (Modul 1-4) under AT. För dig som gör din ST på Sus kommer du sedan att komplettera med moment om observation och återkoppling, bedömning och handledningssamtal. Du har 24 timmar avsatta under din AT för att genomföra kursen. Vissa tider är schemalagda (workshops, uppstart och avstämning) i övrigt ska du få ta ledigt för individuellt arbete samt ta tid till kursmoment under din kliniska tjänstgöring i samband med handledning du utför.

Högskolepedagogisk meritering
Efter uppnådd grundnivå (modul 1-4) kan du tillgodoräkna dig denna kurs för din högskolepedagogiska meritering. Detta innebär att du kan tillgodoräkna dig kursen om du vill söka lärartjänst eller docentur där det finns krav på högskolepedagogisk kompetens. 

 

illustration av stressad vårdpersonal

Om att utvecklas som handledare

Take-home message i form av citat från serien "Teaching on the run- tips" (referens nedan)
"Effective clinical teachers of students, junior doctors and specialty trainees are good clinicians, understand basic educational principles and have the skills to apply these in practice. A particular teaching tip may not suit all circumstances or all people — each of us has our own style. Different learners have different needs, and different circumstances require different actions.
 
Therefore, we need a wide range of skills, together with flexibility in applying them at different times. So ...evaluate your own teaching; try new methods as suggested in this series and elsewhere, and evaluate their effectiveness; get feedback from others, and try again.
 
Evidence suggests we can improve!"

Teaching on the run tips. Number 1: Doctors as teachers.
Fiona R Lake University of Western Australia