Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter GRUNDNIVÅ

MODUL 4 - GRUNDNIVÅ > Moment 4B: Feedforward - hur och varför?

4B Om momentet

Syfte

att du som klinisk handledare får träna på att ge feedforward till studenter

Momentet förbereder dig för

EPA 3  Använda modeller för observation och återkoppling till studenter för lärande i en handledningssituation.

Ungefärlig tidsåtgång

1,5 tim

Dokumentation till din portfölj

din fiktiva återkoppling till handledaren alternativt studenten på filmen

Photo by Gaelle Marcel on Unsplash

Film 1, 2, 3

Film 1: Feedback eller feedforward? En handledare observerar och ger återkoppling Ge Nadja, handledaren, feedforward!

Film 2: Studenter i patientmöten Ge studenten feedforward!

Film 3: Studenter i patientmöten Ge studenten feedforward!

Growth mindset - konkreta förslag på formuleringar

Att stimulera ett "Growth mindset" är ett förhållningssätt till lärande och feedback med många praktiska implikationer du kan ha nytta av. Introduktion till tänkesättet ser du i Ted-Talk nedan. Ett exempel på growth mindset feedback tool med konkreta förslag på formuleringar hittar du här.

Du kan ha särskild nytta av detta om du upplever att den du ger återkoppling till reagerar defensivt, blir arg, besviken eller ledsen över den feedforward du ger.

 resurssidan hittar du mer om hur du kan stötta studenter i att reflektera över och diskutera feedforward de upplever som orättvis eller negativ. Se Seargant's modell och "RC2C tool". Även här får du användbara, konkreta förslag på hur du kan formulera dig och ställa frågor vid reaktioner på feedforward.

4B Instruktioner

Studenterna har i utvärderingar önskat mer återkoppling i samband med avstämningar och i handledningssituationer. Du vill nu bli mer effektiv i att ge framåtsiktande återkoppling - feedforward - för att stötta studenterna i hur de kan utveckla specifika färdigheter och förbereda sig för olika arbetsuppgifter.

Vad är skillnaden mellan feedback och feedforward?

Som komplement till bedömningsskalor ger narrativ, beskrivande återkoppling i form av feedback och feedforward mer detaljerad information om vad en student kan utveckla och hur det kan gå till. 

Gör så här:

1. Ta reda på vad begreppet feedforward står för.

Till din hjälp har du olika resurser längre ner på sidan.

 

2. Välj en film och ge feedforward

På sidan hittar du tre filmer. Välj en av filmerna, formulera och dokumentera den feedforward du vill ge till handledaren alternativt någon av studenterna på filmerna efter patientmötet. 

  • Film 1 Feedback eller feedforward? En handledare observerar och ger återkoppling. Ge Nadja, handledaren, feedforward! Du kan också välja att ge Jakob feedforward.

Denna film visar studenten Jakob som genomför ett neurologstatus följt av återkoppling från handledaren Nadja. Den visar inte inte hur man ska ge återkoppling. Det är ingen instruktionsfilm utan är tänkt att utgöra ett underlag för diskussion om vilken typ av återkoppling som är användbar respektive inte användbar för att utvecklas och för att nå relevanta mål. Dessutom kan den utgöra underlag för att diskutera skillnader mellan feedback och feedforward. Nadja och Jakob i filmen är handledare/läkare respektive läkarstudenter men agerar här skådespelare och spelar roller för diskussionens skull.

  • Film 2-3 Studenter i patientmöten. Ge studenten feedforward!

Ge någon av studenterna i film 2 eller 3 feedforward. Alexander och Johanna illlustrerar patientmöten med fokus på framför allt anamnes. 

Studenterna i filmerna spelar roller.

3. Ladda upp i din portfölj

din feedforward till handledare/student på filmen (ljudfil eller i skrift).

OBS! Om möjlighet finns, var gärna fler som tittar på vald film tillsammans och gör en gemensam reflektion som ni sedan laddar upp i respektive portfölj.

Om feedback och feedforward

The power of feedback

Nedan en 3-minuters presentation av en modell från en välciterad artikel om feedback och feedforward - The power of feedback  - skriven av Hattie och Timperley 2007. John Hattie är också författare av boken "Visible learning" en metaanalys av studier av vilka åtgärder som höjer elevprestationer i skolan. Hans slutsats är att återkoppling är en av de mest avgörande faktorerna för lärande men inte vilken återkoppling som helst. Han har också publicerat böcker om feedback och feedforward i klassrummet och i undervisning tillsammans med olika författare under senare år (2018, 2019).

Vill du lära dig mer om återkoppling hittar du resurser HÄR!