Modellen för åtgärdsplanering är översatt, illustrerad och anpassad till svenska förhållanden av Lena Åström och Sofia Åström
Som handledare kan du ha nytta av olika strukturer för att stötta studenterna i att träna sin förmåga till kliniska resonemang. Om du använder OMP eller SNAPPS (andra modeller för stöd till träning av kliniska resonemang presenterade i Modul 3) kanske du märker att studenten kan ha svårare för att resonera kring och fatta beslut om åtgärder.
Till stöd för dessa resonemang finns modeller för det man på engelska kallar "Management reasoning script" dvs en struktur eller lathund för underbyggda beslut om utredning, åtgärd/behandling och uppföljning .
Den modell vi kallar "Stöd för åtgärdsplanering" innehåller tre olika mallar för underbyggda resonemang och beslut. De ger exempel på hur man kan strukturera ett åtgärdsresonemang i ett patientmöte för en viss symptombild eller trolig diagnos. Mallarna kan med fördel integreras i andra modeller till stöd för kliniska resonemang (OMP, SNAPPS m.fl).
EXEMPEL: En patient söker med dyspné på akuten. Studenten resonerar kring diff diagnoser. Ni kommer fram till att möjliga diff diagnoser kan vara hjärtsvikt, KOL eller angina, men studenten vet inte vad hen ska göra nu. Handledaren beslutar sig för att introducera Brainstormmodellen som ett verktyg för att vägleda studenten i formulering av en patientcentrerad åtgärdsplan.
Åtgärdsval baseras på sannolikheten för sjukdom i relation till de uppskattade riskerna och vinsterna med vidare utredning/behandling samtidigt som man tar hänsyn till patientens önskan. Bedömning görs om patienten passerar den sk utredningströskeln respektive behandlingströskeln.
För närmare förklaring; se artikel härintill (The Management Script: A Practical Tool for Teaching Management Reasoning, Parson et al 2020)
EXEMPEL:
Ett tips är att trycka ut mallen och låta studenten arbeta med den medan du arbetar med något annat.
Ibland kommer en student med ett förslag på åtgärd som inte är helt underbyggt och studenten behöver hjälp att utforska alternativ. Modellen åtgärdspaus kan då användas.
EXEMPEL: En äldre patient söker med feber, hosta och trötthet (t ex till akuten eller VC). Studenten resonerar kring diff diagnoser. Ni kommer fram till att en möjlig diagnos kan vara pneumoni. Studenten föreslår hemgång med antibiotika medan du gör en annan bedömning och du vill stimulera studenten att utveckla sitt resonemang.
Tryck här för utskrift till studenten om du vill låta hen fundera i lugn och ro på egen hand först.
Denna mall kan användas när man vill få studenten att reflektera över om de planerade åtgärderna innebär en rättvis vård på lika villkor. Ett exempel kan vara en patient med svår ångest som vägras en knäoperation pga att hen inte slutar röka.
När du provat modellen kan du läsa mer om hur du kan vidareutveckla den i din handledning i detta dokument
Du kan läsa mer om beslutsfattande på akuten i artikeln här intill