att stimulera dig till att reflektera över hur du handleder i olika situationer och varför.
kontinuerlig självvärdering av din handledning
30 min
din självvärdering inklusive svar på öppna frågor
Instruera
Handledaren demonstrerar, verbaliserar samt beskriver vad hen gör och varför. Studenten observerar.
Observera och återkoppla
Handledaren strukturerar arbetsuppgiften, observerar studenten och ger feedback och feedforward.
Individanpassa
Handledaren nivåanpassar, ger gradvis avtagande stöd, utmanar och stöttar studenten att ta steget till ny nivå.
Utforska
- studenten verbaliserar
Handledaren stimulerar studenten till att sätta ord på sin kunskap, sina resonemang och sin problemlösningsprocess. Detta uppnås genom att handledaren ställer frågor, studenten "tänker högt" eller att studenten granskar någon annan som löser en uppgift och sätter ord på sina slutsatser.
- studenten reflekterar
Handledaren stimulerar studenten att kritiskt granska sitt agerande och jämför egna och andras lösningar alternativt "experters" och "novisers" lösningar.
- studenten formulerar egna lösningar och mål
Handledaren stimulerar studenten till självständiga problemformuleringar och lösningar samt till att sätta upp (del)mål för sitt eget lärande.
(Collins et al in Glaser 1989; Stalmeijer et al 2008, 2010; Lave & Wenger 2005)
Du hittar mer om Autonomistödjande handledning (Cognitive Apprenticeship) här.
Om du vill ha återkoppling på din egen handledning kan du använda formuläret nedan.
1. Förbered dig för en självvärdering av din handledning genom att ta del av materialet nedan om autonomistödjande handledning ("Cognitive apprenticeship").
2. Gör en självvärdering av din kliniska handledning med hjälp av formuläret "the Maastricht Clinical Teaching Questionnaire" (MCTQ) - självvärdering.
Den självvärdering du gör är till enbart för dig och är inte tillgänglig för andra kursdeltagare. Du kommer att göra en ny självvärdering när du genomfört de 4 modulerna.
Logga in på följande länk https://sunet.artologik.net/lu/minhandledning och ta ställning till ett antal påståenden (multiple choice).
Där ger du exempel på a) vad du upplever som dina styrkor som klinisk handledare och b) vilka områden du vill utveckla. Dessa kan omfatta fler aspekter av handledning än de som formulärfrågorna är inriktade på.
I en sista fritext-fråga motiverar du på vilket sätt "Cognitive Apprenticeship" är en handledningsmodell som är tillämpbar eller inte tillämpbar i din handledningskontext.
3. Spara din självvärdering som PDF (alternativet kommer upp automatiskt). Denna laddar du upp i din portfölj.
Stalmeijer, R. E., Dolmans, D. H., Wolfhagen, I. H., & Scherpbier, A. J. (2009). Cognitive apprenticeship in clinical practice: Can it stimulate learning in the opinion of students? Adv Health Sci Educ Theory Pract, 14(4), 535-546.doi:80/3/302 [pii]
Stalmeijer, R. E., Dolmans, D. H., Wolfhagen, I. H., Muijtjens, A. M., & Scherpbier, A. J. (2010a). The Maastricht Clinical Teaching Questionnaire (MCTQ) as a valid and reliable instrument for the evaluation of clinical teachers. Acad Med, 85(11), 1732-1738.
Stalmeijer, R.E., Dolmans, D.H., Wolfhagen, I.H., Peters, W. G., van Coppenolle, L., & Scherpbier, A.J. (2010b). Combined student ratings and self-assessment provide useful feedback for clinical teachers. Adv Health Sci Educ Theory Pract, 15(3), 315-328.
Strand, P. (2017) Situating Faculty development in the Clinical Workplace. Avhandling Lunds Universitet.