Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter GRUNDNIVÅ

MODUL 1 - GRUNDNIVÅ > Självvärdering av din handledning

1 Om momentet

Syfte

att stimulera dig till att reflektera över hur du handleder i olika situationer och varför.

Momentet förbereder dig för

kontinuerlig självvärdering av din handledning

Ungefärlig tidsåtgång

30 min

Dokumentation till din portfölj

din självvärdering inklusive svar på öppna frågor

 

Autonomistödjande handledning - 6 strategier

Instruera
Handledaren demonstrerar, verbaliserar samt beskriver vad hen gör och varför. Studenten observerar.

 

Observera och återkoppla
Handledaren strukturerar arbetsuppgiften, observerar studenten och ger feedback och feedforward.

 

Individanpassa
Handledaren nivåanpassar, ger gradvis avtagande stöd, utmanar och stöttar studenten att ta steget till ny nivå.

 

Utforska

- studenten verbaliserar
Handledaren stimulerar studenten till att sätta ord på sin kunskap, sina resonemang och sin problemlösningsprocess. Detta uppnås genom att handledaren ställer frågor, studenten "tänker högt" eller att studenten granskar någon annan som löser en uppgift och sätter ord på sina slutsatser.

 

- studenten reflekterar
Handledaren stimulerar studenten att kritiskt granska sitt agerande och jämför egna och andras lösningar alternativt "experters" och "novisers" lösningar.

 

- studenten formulerar egna lösningar och mål
Handledaren stimulerar studenten till självständiga problemformuleringar och lösningar samt till att sätta upp (del)mål för sitt eget lärande.

(Collins et al in Glaser 1989; Stalmeijer et al 2008, 2010; Lave & Wenger 2005)

Vill du veta mer?

Du hittar mer om Autonomistödjande handledning (Cognitive Apprenticeship) här

Vill du ha feedback på din handledning?

Om du vill ha återkoppling på din egen handledning kan du använda formuläret nedan.

1 Instruktioner

Gör så här:

1. Förbered dig för en självvärdering av din handledning genom att ta del av materialet nedan om autonomistödjande handledning ("Cognitive apprenticeship")

2. Gör en självvärdering av din kliniska handledning med hjälp av formuläret "the Maastricht Clinical Teaching Questionnaire" (MCTQ) - självvärdering.

Den självvärdering du gör är till enbart för dig och är inte tillgänglig för andra kursdeltagare. Du kommer att göra en ny självvärdering när du genomfört de 4 modulerna.

  • Logga in på följande länk https://sunet.artologik.net/lu/minhandledning och ta ställning till ett antal påståenden (multiple choice).

  • Där ger du exempel på a) vad du upplever som dina styrkor som klinisk handledare och b) vilka områden du vill utveckla. Dessa kan omfatta fler aspekter av handledning än de som formulärfrågorna är inriktade på.

  • I en sista fritext-fråga motiverar du på vilket sätt "Cognitive Apprenticeship" är en handledningsmodell som är tillämpbar eller inte tillämpbar i din handledningskontext.

 Självskattningsformuläret är en version av ett formulär för feedback till kliniska handledare - Maastrict Clinical Teaching Questionnaire (Stalmeijer et al. 2008, 2009, 2010a,b). Syftet är att kliniska handledare ska ha möjlighet att be om strukturerad feedback från en student/läkare under utbildning efter en handledningssituation. Den svenska version vi använder är validerad för svenska förhållanden med hjälp av lärare och studenter på läkarprogrammet LU (Strand 2017).  

Spara din självvärdering och ladda upp i din portfölj

3. Spara din självvärdering som PDF (alternativet kommer upp automatiskt). Denna laddar du upp i din portfölj.

Referenser till formulären

Stalmeijer, R. E., Dolmans, D. H., Wolfhagen, I. H., & Scherpbier, A. J. (2009). Cognitive apprenticeship in clinical practice: Can it stimulate learning in the opinion of students? Adv Health Sci Educ Theory Pract, 14(4), 535-546.doi:80/3/302 [pii]

Stalmeijer, R. E., Dolmans, D. H., Wolfhagen, I. H., Muijtjens, A. M., & Scherpbier, A. J. (2010a). The Maastricht Clinical Teaching Questionnaire (MCTQ) as a valid and reliable instrument for the evaluation of clinical teachers. Acad Med, 85(11), 1732-1738.

Stalmeijer, R.E., Dolmans, D.H., Wolfhagen, I.H., Peters, W. G., van Coppenolle, L., & Scherpbier, A.J. (2010b). Combined student ratings and self-assessment provide useful feedback for clinical teachers. Adv Health Sci Educ Theory Pract, 15(3), 315-328.

Strand, P. (2017) Situating Faculty development in the Clinical Workplace. Avhandling Lunds Universitet.