Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter GRUNDNIVÅ

MODUL 3 - GRUNDNIVÅ > Moment 3A: OMP - "En-minuts-modellen"

​"The one-minute preceptor model (OMP)" 

Modellen kallas även på engelska för "5 microskills model of learner-centered clinical teaching". Trots namnet innebär inte denna modell att du handleder under enbart en minut. Namnet är snarare tänkt att associera till hur modellen kan vara effektiv i situationer när man har ont om tid - t ex på akuten (Farrell et al., 2016). Modellens syfte är att stimulera aktivt lärande och utveckling av kliniskt resonerande även när tiden är knapp.

Modellen ger exempel på hur man kan strukturera ett handledningssamtal utifrån studentens presentation av ett patientfall/patientens problem. 

I litteraturen finns olika varianter på var under processen du instruerar utifrån "generella regler och principer". I bilden ovan ligger den sist, men de olika stegen 3-5 kan du naturligtvis variera ordningen på efter situation.

I filmerna nedan ser du exempel på hur modellen kan användas.

I de två första, svenska, filmerna medverkar Alice, en läkarstudent som resonerar kring en patient hon mött på psykakuten tillsammans med Vibecke, handledare. Film nummer två har skyltar som ungefärligt visar övergångarna mellan de olika stegen. Du kan också ta del av en presentation av modellen från Mayo university. I de två sista filmerna som följer ges exempel på en handledningssituation med och en utan användning av OMP.

Vill du ha de engelska kurserna textade - gå till Youtube för visningen och klicka på rutan cc bredvid kugghjulet under filmen.

Artiklar om OMP