Gå till huvudinnehållet
Lund University

Specialisering i klinisk handledning av läkarstudenter GRUNDNIVÅ

MODUL 2 - GRUNDNIVÅ > Steg 3 Hur kan du bidra till ett gott lärandeklimat?

Hur kan du bidra till ett gott lärandeklimat?

Utöver att få vara aktiv, få utrymme för att tänka och handla själv, har lärandeklimatet dvs. studenters upplevelse av bland annat sociala och emotionella aspekter av lärandemiljön stor betydelse för lärande och studieresultat. Upplevelse av klimat har visat sig påverka inte bara läkarstudenters lärandeprocess utan även val av specialitet och var de vill arbeta (Genn 2001a,b, Wilson & Cleland 2008; Cleland et al. 2012; Cleland et al. 2014).

Värdet av de erfarenheter de får ligger också i de relationer som de leder till. Lärande påverkas av vilka känslor som väcks i en handledningssituation och hur både handledare och studenter upplever engagemang, utmaningar, förtroende och tillit (på engelska kallas att skapa förutsättningar för förtroende och tillit: "to build rapport").

​ Vill du läsa mer? Tips om "how to build rapport" med studenter på denna webbsida.

Gör så här:

  • Ta del av diskussionen i powerpointen nedan. Diskussionen förs mellan några läkarstudenter som delar upplevelser av lärandeklimat under sin kliniska utbildning på läkarprogrammet Lunds universitet (från gruppintervju, 2015).

OBS! Detta är naturligtvis enbart ett perspektiv, förmedlat av några studenter vid ett tillfälle för några år sedan.

  • Ta även del av de beskrivningar av observationer gjorda under en T9-placering nedan.

 

Lägg till i din plan

  • minst två förslag på hur du kan agera som enskild handledare för att bidra till ett gott lärandeklimat i en handledningssituation. 
  • minst två konkreta förslag på hur du kan bidra till att studenterna känner sig inkluderade och delaktiga i arbetet på den arbetsplats din plan gäller.

Nu är du klar med din plan!

Gå tillbaka till "Gör en plan för din handledning", följ instruktionerna och ladda upp!!

BSIP \ Universal Images Group

Observationer

Beskrivningar baserade på observationer av situationer under en placering under T9. Vad får du för tankar om studenters förutsättningar för kommunikation, delaktighet och lärande utifrån dessa två situationer?


Morgonmöte
​Klockan är snart 8.00 och det är morgonmöte. Jag är tidig. En efter en kommer mina kollegor in och sätter sig i en stor cirkel med stolarna vända mot varandra. Studenterna (5 stycken) anländer, några sent, och sätter sig i en yttre ring utanför den inre kretsen av läkare. En student blir vänligt tilltalad av x som ställer frågor och småpratar. Samtalen rör sig om patienter som överrapporteras och ”vad hände sen”-berättelser. Någon sjuk, vem täcker upp, en kedja av förflyttningar i schemat. Någon undrar om resurspersonen blir av under vintertid/infektionstider?  Verkar inte bli någon enligt gruppen, ingen uppsatt på schemat som redan är lagt. Någon påpekar att ”tänk vad en sådan hade underlättat nu i denna situation när X är magsjuk”. Under morgonmötet som varar fram till c:a 8.20 är det ingen student som talar, tilltalas eller omnämns förutom det initiala småpratet med x.


Rond
Det är rond på avdelningen framför vita tavlan på SSK-expeditionen. Vi är fem personer jag, en SSK en annan ÖL och två UL. Min ÖL kollega väntar in studenterna men börjar berätta om patienterna när de inte är i tid. Vi delar upp arbetet:

X säger: "Jag tar pat x."  "OK tar du x ?" etc. Studenterna (tre stycken) kommer 3 min sent.  ÖL tar en kort paus och gör en nickning i riktning mot studenterna när de kommer. Fortsätter sedan fördela arbetet. Det är trångt, studenterna står bredvid tavlan som är delvis skymd för dem och tittar inte mkt på denna utan på oss som samtalar. Vi har begränsad ögonkontakt med studenterna. Studenterna talar inte, tar inte initiativ till/ställer inte frågor eller inviteras att tala/ställa frågor. SSK o ÖL samtalar UL som är involverad i samtalet och tittar i journal. Studenterna sträcker på halsen för att se datorskärmen bredvid när journal kommer på tal. X riktar sig till studenterna:

- Vad kan vara intressant för er? Vill ni gå med till alla patienter?

En av studenterna svarar lite tvekande.

– Jaa.. Hur brukar ni göra?

Studenterna bjuds in att följa med läkarna in till alla patienter: ”Vi har tyvärr få patienter nu, ibland blir det så. Lite otur för er”. Alla går till patienterna. UL talar med studenterna utanför rummet på väg till patient.

Likarätt 

Upplevelser av diskriminering och rasism har varot ett tema i svenska publikationer för läkare under 2020-2021. Vi tog upp detta i ett inlägg på www.kliniskhandledning.se där studenter och läkare gav sin syn på detta. Vill du läsa mer kan du ta del av inlägg med intervjuer och länkar till andra publikationer här. Mer om likarätt och likarättsdagarna i Region Skåne HÄR

Klinisk handledning i andra delar av världen

I ett annat inlägg kan du ta del av erfarenheter av klinisk handledning i Uganda, Kenya och Indien.