Att söka vetenskapligt material

Att söka vetenskapligt material till en skrivuppgift

Hur kan du använda referenser och citeringar för att hitta material?

Om du har läst en relevant artikel om ditt ämne är det en bra idé att gå igenom referenslistan för att hitta fler intressanta källor. I referenslistan finns alla källor som författaren har använt i sin artikel. I referenslistan hittar du material som är äldre än den artikel du utgår från.

Du kan även göra en citeringssökning för att få reda på vilka andra publikationer som har hänvisat till den artikel du hittat. På så sätt kan du hitta nyare forskning inom samma område. Genom att använda en citeringsdatabas som Scopus eller Web of science kan du hitta källor som refererar till den artikel du har läst. På så sätt kan du följa vad som hänt efter att artikeln publicerades. Det ger dig möjlighet att följa upp diskussion och argument eller se hur en idé har utvecklats. Du kan även använda Google scholar för att hitta källor som refererar till en annan artikel. Kom ihåg att allt inte är vetenskapligt i Google Scholar.

I denna film kan du lära dig mer om citeringssökning. Filmen är textad. Klicka på kugghjulet och välj svenska.