Att söka vetenskapligt material

Att söka vetenskapligt material till en skrivuppgift

Sökord

När du funderar över vilka sökord du ska använda kan du utgå från din problemformulering/frågeställning och dela in den i olika teman eller delar. Vilka är de viktigaste begreppen i frågeställningen?

Exempel. Problemformulering: Vilken effekt har mindfulness på skolelevers välbefinnande?

Problemformuleringens delar
Skolelever Mindfulness Välbefinnande

Skriv sedan ner de sökord du kan komma på för varje del av din frågeställning. Använd till exempel textböcker, encyklopedier och artiklar för att hitta relevanta sökord. Tänk på att de flesta vetenskaplig artiklar är skrivna på engelska. Därför är det viktigt att hitta de rätta engelska termerna. Var nyfiken och kreativ!

Försök hitta:

• Engelska termer
  • Synonymer
  • Förkortningar
  • Liknande ord
  • Breda begrepp
  • Smala begrepp
  • Facktermer

I denna film kan du lära dig mer om hur du kan jobba med dina sökord. Filmen är på engelska och textad.

Samla dina sökord

För att få översikt över dina sökord kan du skriva in dem i ett dokument som du kan använda som stöd för att kombinera sökord inom samma tema. På sidan Kombinera dina sökord kan du se hur du kan göra kombinationssökningar med hjälp av orden AND eller OR.

Tabell över sökord

Använd formuläret för att organisera dina sökord: Tomt formulär för koncept och sökord

Jobba med dina sökord

Om du inte får bra träffar med dina ursprungliga sökord kan du prova olika söktekniker för att få fler eller färre träffar.

Trunkering innebär att du ersätter slutet av ordet med en asterisk *.  Då söker du på alla ord som börjar på en visst sätt oavsett vad det slutar med.
Exempel: Om du skriver mother* får du träffar på mother, mothers, motherhood etc.
Du kan lära dig mer om trunkering på sidan Vad kan du göra om du får för få träffar?

Frassökning kan du använda om du vill söka efter ett namn eller ett särskilt begrepp som består av två eller flera ord. Det gör du genom att skriva orden inom citattecken " "
Exempel: Om du skriver "social media" inom citattecken får du bara träffar där orden social och media kommer bredvid varandra i den ordning du angett.
Du kan lära dig mer om frassökning på sidan Vad kan du göra om du får för många träffar?

Ämnesord

Vissa ämnesdatabaser använder sig av kontrollerade ämnesord som samlas i en ordlista som kallas tesaurus. I en tesaurus kan du hitta fler ord att söka på

Mer om ämnesord hittar du på sidan Hur kan du använda kontrollerade ämnesord?