Att söka vetenskapligt material

Att söka vetenskapligt material till en skrivuppgift

Spara och bevaka sökningar

Spara sökningar

Om du skapar ett konto i en databas kan du spara relevanta artiklar som du får fram genom dina sökningar. Du kan även spara själva sökningen och återanvända den vid senare tillfälle. På så sätt slipper du skriva in långa och komplexa sökningar flera gånger. I LUBsearch och andra  EBSCOdatabaser (till exempel SocINDEX och Political Science Complete) skapar du ett konto genom att först klicka på My Folder till höger i den översta listen och därefter på Sign up.

EBSCOs webbplats kan du läsa mer om hur du kan spara och återanvända dina sökningar.

Bevaka sökningar

I de flesta databaser kan du skapa bevakningar (Alert) för när det publiceras en ny artikel som matchar din sökning eller när en författare du bevakar publicerar något nytt. Genom Alerts får du nyheter inom ditt ämnesområde utan att behöva göra om dina tidigare sökningar. Du skapar dina bevakningar i ditt konto och får därefter e-post när något nytt publiceras.

EBSCOs webbplats kan du läsa mer om hur du kan skapa Alerts.