Att söka vetenskapligt material

Att söka vetenskapligt material till en skrivuppgift

Vad kan du göra om du får för få träffar?

Om du får för få träffar finns det olika sätt att ändra sökningen för att få fler träffar. Du kan fundera på vilka sökord du har använt. Du kan kanske hitta sökord som är bredare och inte lika specifika. Du kan prova att använda olika funktioner som finns i de flesta databaser.

Att söka på början av ett ord innebär att du ersätter slutet av ett ord med ett tecken, oftast en stjärna. Då säger du till databasen att söka efter alla ord som börjar på en visst sätt. Genom att söka på början av ett ord, oavsett vad det slutar med, så utökar du din sökning och kan få fler träffar.
Söker du på creat* får du även träffar på creativity, create, creating, creator, creating.

Film från Linnéuniversitetet Universitetsbiblioteket. 0:58 minuter. Filmen är textad på svenska och engelska.

Genom att kombinera två sökord med OR talar du om för databasen att du vill ha träffar som innehåller det ena eller det andra ordet (eller båda). Om du har flera synonymer till ett sökord kan du kombinera dem med OR. Då söker du på flera ord samtidigt, breddar din sökning och får fler träffar.
Om du söker på creativity OR imagination får du  träffar där ordet creativity ingår och träffar där ordet imagination ingår.

Film från Linnéuniversitetet Universitetsbiblioteket. 3:12 minuter (OR 1:05 in i filmen). Filmen är textad på svenska och engelska.