Att söka vetenskapligt material

Att söka vetenskapligt material till en skrivuppgift

Källkritik och källtillit

Oavsett varifrån du hämtar information så är det viktigt att vara källkritisk. Var extra uppmärksam när du hämtar information från Internet. Tänk på

VEM förmedlar informationen?

• Författare - är författaren välkänd inom sitt ämnesområde? Finns det något sätt att kontakta författaren?
  • Utgivare - vem står bakom informationen – ett företag, en myndighet, en organisation eller en privatperson? Finns det kontaktuppgifter? Seriösa utgivare presenterar sig oftast tydligt.

VAD innehåller materialet?

• Trovärdighet - är informationen trovärdig och korrekt? För att bedöma detta spelar både källans anseende och din egen erfarenhet och kunskap roll.
  • Relevans - hur relevant är materialet för dina behov?
  • Referenser - vilka referenser finns det till andra källor?
  • Vetenskaplighet - är det en vetenskaplig text?

VEM är materialet skrivet för?

• Målgrupp - vilken är den tänkta målgruppen? Är det forskare, skolelever, beslutsfattare eller allmänheten?

VARFÖR är materialet publicerat?

• Syfte - vad är syftet med informationen? Är det att presentera forskning, sprida åsikter eller underhålla?

NÄR är materialet skrivet?

• Aktualitet - när skrevs texten? Är publikationen daterad? Är materialet tillräckligt aktuellt för dig?

Källtillit

Källtillit handlar om vilka grundläggande krav man kan ha på en källa för att kunna lita på vad den påstår.  Källkritik riktar sig mot ett enskilt påstående eller en enskild artikel. Källtillit handlar om att bedöma vilka källor som är trovärdiga, att hitta en tidningsredaktion, en forskningsinstitution, eller en myndighet man kan lita på.

Så bygger du källtillit

• Granska källans processer – på vilka grunder baserar den sina påståenden?
  • Granska källans kontrollmekanismer – finns det interna eller externa granskningsfunktioner?
  • Granska källans källor – vilken grund har de som påstår något för sina påståenden?
  • Granska källans kopplingar – finns täta band till politiska eller kommersiella intressen?

Om Källtillit från Internetstiftelsen