Att söka vetenskapligt material

Att söka vetenskapligt material till en skrivuppgift

Sökprocessen

Att söka vetenskaplig material till en uppgift tar tid och är en process som går parallellt med lärprocessen och skrivprocessen. Samtidigt som du söker information lär du dig mer om ditt ämnesområde, till exempel vilka sökord som är relevanta och vilka författare och publikationer som är av vikt inom ämnet. Ju mer du kan om ditt ämnesområde, desto lättare går det att hitta information som är relevant för just ditt arbete. När du söker vetenskaplig information till ditt arbete är det bra att söka strukturerat och systematiskt. På så sätt kan du spara tid och ändå hitta den information du behöver.

Här går vi igenom sökprocessens olika steg. Vi har illustrerat processen som en cirkel men när man söker information brukar man behöva gå tillbaka till tidigare steg och byta sökteknik eller komplettera med nya sökord.

För att underlätta informationssökningen och undvika dubbelarbete är det bra om du dokumenterar var och hur du söker.

Ett poddavsnitt om sökprocessens varför, var och hur: Sambibpodden om sökprocessen

Inför uppsatsen

I den här filmen får du lära dig om: