Idé- och lärdomshistoria

Svenska dagstidningar

ArtikelSök
Med tjänsten ArtikelSök hittar du snabbt och enkelt information om relevanta artiklar. Samlade och strukturerade sökresultat ger information om artikeln, hänvisningar och värdefulla tips på vidare sökning. Du kan dessutom få tillgång till fulltextartiklar direkt på skärmen i ArtikelSök.I ArtikelSök indexeras fortlöpande material ur 11 svenska dagstidningar och 400 tidskrifter. Databasen uppdateras dagligen och varje år tillkommer cirka 50 000 poster.

Innehåller alla tidningar 2014- (varav en del redan 2013-), de stora tidningarna Aftonbladet, Dagens Nyheter, Expressen och Svenska Dagbladet från start till nutid, samt mycket annat: ett 60-tal tidningar från perioden 1645-1965.  Artiklar från nuvarande år läggs in med en fördröjning på 2-4 månader. Du kan söka i alla artiklar hemifrån och läsa de artiklar som är äldre än 115 år. Nyare artiklar är upphovsrättsskyddade och kan bara läsas på sex svenska bibliotek för närvarande: på Universitetsbiblioteket och LUX-biblioteket i Lund, Göteborgs UB, Umeå UB, Uppsala UB samt på Kungliga Biblioteket i Stockholm. På UB och LUX måste du sitta vid en särskild bokningsbar dator.

Retriever Research / Mediearkivet
Här finns material från i huvudsak svenska dagstidningar, tidskrifter och branschpress

Nya Lundstedt
Bibliografin Nya Lundstedt (NLT) beskriver 1900-talets svenska tidskrifter.

Svenskamerikanska dagstidningar
Använd denna webbportal för att söka svenskamerikanska historiska dagstidningar, utgivna över hela USA mellan 1859 och 2007. Portalen omfattar över 300 000 digitaliserade tidningssidor från 28 olika svenskamerikanska tidningar.

Internationella dagstidningar

ANNO - AustriaN Newspapers Online
ANNO är Österrikes nationella katalog över digitaliserade historiska tidningar och tidskrifter.

Archiv der Spiegel
Fulltextarkiv för Tysklands största veckotidning Der Spiegel. Arkivet sträcker sig tillbaka till 1947.

British Newspaper Archive
Det brittiska nationalbiblioteket håller på att digitalisera alla sina dagstidningar. Man koncentrerar sig på 1800-talet och lokala och regionala tidningar. Det är fritt att söka i tidningarna, men det kostar att få fram hela artiklar. Redan nu är över 3 miljoner sidor inscannade.

Chronicling America: Historic American Newspapers
Sök och läs artiklar ur äldre amerikanska dagstidningar. Det är tidningar från perioden 1860-1922 som är tillgängliga.

Gallica: Presse et revues Gallica
I det digitala arkivet Gallica finns en rad äldre franska dagstidningar inscannade. Exempelvis kan man titta på Le Figaro (1826-1944) eller Le Gaulois (1876-1925).

Heidelbergs digitaliserade bibliotek
Heidelberg har digitaliserat en mängd historiska tidningar och tidskrifter.

ICON
ICON är ett samarbete mellan olika instanser med syfte att bevara och förbättre tillgängligheten till dagstidningar från hela världen.

New York Times Articles Archive
Sök bland artiklarna i New York Times från år 1851.

Newspapers: Newspaper and News Media Guide (ABYZ)
Portal med länkar till dagstidningar och andra nyhetsmedier från hela världen.

La Repubblica
La Repubblica är en av de största dagstidningarna i Italien. I arkivet är det möjligt att söka och läsa artiklar fr.o.m. 1984.

La Stampa: Archivio Storico dal 1867
La Stampa är en av de största dagstidningarna i Italien. La Stampas arkiv sträcker sig tillbaka till 1867.

TIME Magazine Vault
TIME Magazines arkiv sträcker sig tillbaka till 1923.

Today's Front Pages
Dagens förstasidor från dagstidningar i över 70 olika länder.

Trove: Digitised Newspapers and more (Australian Newspapers 1803-1954)
Ett omfattande tidningsarkiv av ett sextiotal digitaliserade australiska dagstidningar.

Die Zeit
I den tyska veckotidningen Die Zeit kan man söka och läsa artiklar från och med startåret 1946.

Dagstidningar på Lunds universitetsbibliotek (UB)

Dagstidningar på UB
Universitetsbiblioteket arkiverar i princip alla svenska dagstidningar. De kommer till UB både i pappersform och på mikrofilm. Utländska dagstidningar finns inte på UB. På grund av tidningspapperets mycket dåliga hållbarhet får du i första hand läsa tidningarna på mikrofilm, som alltid är tillgänglig när biblioteket är öppet.

Nordiska dagstidningar

Danmark

Bibliotek.dk                                                                                                                                                                              I bibliotek.dk kan du söka Artiklar från danska dagstiningar och tidskrifter.

Mediestream
Här kan man söka många danska tidningsartiklar, radio- och tv-program (2005-) samt reklamfilmer (1907-). P.g.a. upphovsrätten är det fri tillgång enbart till artiklar som är mer än hundra år gamla. Just nu ingår bl.a. tidningarna: Adresse-Avisen, Bornholms Tidende, Jyllands-Posten och Århus Stiftstidende. Målet är att ha digitaliserat 32 miljoner sidor år 2017.

Finland

Historiska tidningsbiblioteket
Finlands nationalbibliotek har digitaliserat största delen av tidningar som utkommit i Finland 1771-1900. De är alla tillgängliga för allmänheten. Antalet sidor är 1,7 miljoner.

Island
Timarit.is
Ca 250 äldre tidningar och tidskrifter är här inscannade från Island, Färöarna och Grönland, exempelvis Morgunblaðið och Dagblaðið Vísir. Det går att söka på ord och tidning.

Norge
Digitale aviser
Ett antal äldre norska tidningar finns här digitaliserade. Bland dem finns Aftenposten 1871-90, Morgenbladet 1820-1900, Bergens Tidende 1871-90 och Verdens gang 1868-91.