Idé- och lärdomshistoria

Arkivhandbok

Sverige

Historiska museet
Sök i Historiska museets samlingar.

Nationell arkivdatabas, NAD
Här kan du hitta information om arkiv och samlingar runtom i Sverige.

Riksantikvarieämbetet

Riksarkivet - Digitala forskarsalen
Hos riksarkivet kan du söka dokument från medeltiden och framåt, såväl från myndigheter, organisationer som enskilda. Ett av riksarkivets uppdrag är att göra kultararv tillgängligt för alla.

Nationell Arkivdatabas (NAD)
Nationell Arkivdatabas (NAD) tillhandahåller ett nationellt arkivbildarregister med arkivhänvisningar, register över arkivinstitutioner med kontaktuppgifter samt hjälpdatabaser för topografisk indelning och förvaltningshistorik.

Digitala forskarsalen

Här kan du forska och göra anpassade sökningar i Sveriges största samling av digitaliserade arkivhandlingar och ett flertal olika databaser. Det finns över 100 miljoner publika bilder (motsvarar ca 171 miljoner sidor).

Mediehistoriskt arkiv

Mediehistoriskt arkiv publicerar forskare från hela Sverige och rymmer fritt tillgängliga antologier, monografier – inklusive avhandlingar – och källsamlingar.

Litteraturbanken

Innehåller fritt tillgänglig svensk skönlitteratur samt översikter och presentationer över olika författarskap och ämnesområden.

Archives Nationales - Frankrike
Frankrikes nationella arkiv

Gallica, Bibliotèque Nationale
Franskt digitaliseringsprojekt för äldre litteratur, tidskrifter etc.

Historical Archives of the European Union

Monumenta Germaniae Historica
Källmaterial från Tyskland, Schweiz och Österrike. MGH täcker tidsperioden från slutet på romartiden fran till 1500.

National Archives - UK

National Digital Archive of Datasets (NDAD) - UK

Övriga världen

Internet Archive

Innehåller stora samlingar digitaliserat material, bland annat många böcker vars upphovsrätt gått ut, men också webbsidor, bilder, ljudfiler och videor.

Global Archives

Ett register sammanställt vid Linnéuniversitet som hjälper dig hitta öppna samlingar och resurser för studier av kolonial och global historia.