Idé- och lärdomshistoria

Bibliotekskataloger

Startsida

LIBRIS är de svenska bibliotekens gemensamma katalog och uppdateras dagligen. De registrerande biblioteken bidrar gemensamt till uppbyggnaden av innehållet. Här finns uppgifter om böcker, tidskrifter, artiklar, kartor, affischer, noter, elektroniskt publicerat material m.m.

En snabbguide till Libris hittar du här.

LUBcat är Lunds universitets biblioteks (LUB) gemensamma katalog och innehåller information om var du hittar bl.a. böcker, tidskrifter, rapporter och e-böcker. Här kan du köa för utlånade böcker, kolla din lånestatus och mycket annat.

Katalog - 1957

Katalog -1957 är Universitetsbibliotekets kortkatalog över litteratur tryckt t.o.m. 1957. Katalogen står bredvid lånedisken på UB och har en alfabetisk del och en ämnesdel. Litteratur tryckt före år 1800 finns både här och till största delen också i vår bibliotekskatalog Lovisa och kan beställas där.

Katalog -1957 är även tillgänglig för sökning och beställning via nätet. Det är lämpligt att man först läser igenom Sökhjälp innan man börjar söka!

Alfabetisk del
Ämnesdel

Bibliotekskataloger (ej svenska)

Nordiska bibliotekskataloger

Internationella bibliotekskataloger

Svenska ämnesord

Svenska ämnesord är en databas som innehåller ämnesord för indexering av alla typer av material.  Ämnesorden förses också med sina motsvarigheter på engelska i Library of Congress Subject Headings (LCSH).

Projekt Gutenberg

Projekt Gutenberg är ett ideellt projekt med utgång att göra böcker med utgången upphovsrätt fritt tillgänliga på internet.

Bibliografier

Dansk historisk bibliografi är en förteckning över publikationer som berör dansk historia från vikingatiden fram tills idag. Bibliografin innehåller monografier, uppsatser, recensioner och artiklar i dagstidningar etc.

Norhist är en förteckning över publikationer som berör Norges historia. Bibliografin slutade att uppdateras 1998.

Svensk historisk bibliografi är den mest kompletta förteckningen över svensk historia. Den omfattar över 176 000 poster; monografier, uppsatser, recensioner och artiklar i dagstidningar mm. Bibliografin påbörjades 1771 och avslutades 2010. Posterna man finner in Svensk historsk bibliografi är även sökbara i Libris.

ViVa - Women's History Homepage is a current bibliography of women's and gender history in historical and women's studies.

Early European Books

Early European Books erbjuder äldre europeiska böcker. Databasen innehåller högupplösta faksimiler i färg.

Wikisource

Wikisource  är ett Wikimedia-projekt för att skapa ett fritt bibliotek för källmaterial, och översättningar av källmaterial.

LOEB

Loeb Classical Library grundades av James Loeb 1911. James Loebs vision var att tillgängligöra den klassiska grekiska och latinska litteraturen. Genom den elktroniska utgåvan presenteras ett fullt sökbart och ständigt växande virtuellt bibliotek. Funktioner som söka, kommentera, bokmärka och dela gör de 520 volymerna lätthanterade.

Fjärrlån & inköpsförslag

Hittar du inte boken eller artikeln du söker går det bra att beställa titeln som fjärrlån eller lämna ett inköpsförslag.

Foto: Anja Hoppe