Idé- och lärdomshistoria

Boktips

Det finns en stor mängd böcker som kan ge hjälp i planerandet och skrivandet av en uppsats. På LUX-biblioteket finns en hylla Kursbok Metodik där du kan hitta ett urval av fler titlar i ämnet.

Skriva akademisk text

• Skrivguiden är ett bra stöd för dig som ska skriva en akademisk text. Här hittar du information om vad en uppsats bör innehålla, tips i skrivprocessen och råd kring att använda ett akademiskt språk.
  • På HT-bibliotekens sida om att skriva akademiska texter hittar du tips och länkar som kan vara användbara när du jobbar med din uppsats eller andra skrivuppgifter.
  • Phrasebank ger förslag på hur du kan formulera dig på engelska.

Läs andras uppsatser

• I LUP Student Papers hittar du uppsatser publicerade vid Lunds universitet.
  • Uppsök - Kungliga bibliotekets söktjänst för examensarbeten och studentuppsatser i fulltext, från svenska universitet och högskolor.
  • Uppsatser.se - här kan du söka bland examensuppsatser från svenska högskolor och universitet.

Boka bibliotekarie

Om du behöver handledning i informationssökning, referens eller publiceringsfrågor så kan du boka ett möte med en bibliotekarie.

Fyll i formuläret så återkommer vi så snart vi kan!

Publicera din uppsats

Lunds universitets studenter har möjlighet att göra sina uppsatser och examensarbeten tillgängliga via LUP Student Papers. Använd ditt studentkonto för att logga in.

Mer information om hur du går tillväga för att registrera din uppsats hittar du på HT-bibliotekens webbsida Registrera studentuppsatser.

Upphovsrätt

Ritad av Maja Larsson (CC BY License)

Vad gäller när jag använder någon annans text eller bild i min uppsats?

Fråga din bibliotekarie om du är osäker på vad som gäller!