EBM kan göras på flera nivåer. Nästa alla omfattar de flesta stegen i EBM-arbetet (det vill säga formulera frågeställning, informationssökning, kritisk gransking, och applicera i klinisk praktik, förkortat FIKA),
men i varierande omfattning beroende på val av studie eller syfte med ditt arbete: vårdplan, riktlinjer, litteraturstudie med systematisk ansats eller Cochrane-översikt.
För att komma igång med EBM-arbetet behöver du först bestämma vilken nivå arbetet ska ske på. Vilken nivå du väljer att utgå ifrån styr hur omfattande arbetet blir.
I tabellen nedan finns en kortare översikt över vad som krävs beroende på typ av arbete eller studie.
PEO (3:40 min) En introduktion till PEO-modellen som kan vara användbar vid kvalitativa frågeställningar.
PICO (2:56 min) En introduktion till PICO.
Vad är SPICE? (2:59 min)
Tabellen nedan ger exempel på vad du kan behöva göra och vilka krav som ställs i de tre olika EBM-stegen: 1. informationssökning, 2. kritisk granskning och 3. applicering i vården.
Skriva examensarbete med systematisk ansats eller skriva en kritisk litteraturgranskning | Ta fram vårdplan eller kliniska riktlinjer | Skriva systematisk översikt | |
---|---|---|---|
Steg 1 |
Sök i flera databaser Använd PICO/PEO/SPICE Kan göras individuellt
|
Sök i flera databaser Använd PICO/PEO/SPICE Fördel att vara flera i arbetet
|
Omfattande sökning i alla relevanta databaser Använd PICO/PEO/SPICE Möjligt att använda screeningverktyg som Covidence/Rayyan samt RevMan för att samla och hantera materialet Bör vara flera som deltar i arbetet |
Steg 2 |
Granskningsmallar för kvalitetsgranskning Sammanställning i tabell eller text Syntes av resultat |
Nationella eller lokala riktlinjer kan styra vad som ska redovisas i vårdplaner och kliniska riktlinjer |
Granskningsmallar för kvalitetsgranskning Sammanställning i tabell eller text Syntes av resultat |
Steg 3 |
Beror på omfattningen, kan bidra med ny kunskap om aktuellt kunskapsläge. |
Syftar till att vara direkt tillämpbar i klinisk praxis. |
Syftar till att vara tillämpbar i klinisk praxis. |
På PRISMA:s webbplats finns också en mall för redovisning av urval (så kallat flow diagram).
PRISMA:s webbsida med checklista och redovisningsdiagram (öppnas i ny flik)
Cochrane Interactive Learning är uppdelad i mindre moduler: välj den modul som är relevant för dig och som du vill lära dig mer om!
När du registrerar dig första gången behöver du sittta på Lunds universitets nätverk, därefter kan du nå verktyget från vilket nätverk som helst.
Cohcrane Interactive learning (via LU:s LubSearch)