Gå till huvudinnehållet
Lund University

Systematisk verksamhetsutveckling - LUB: Planering och metodval

Kommunikation och kommunikationsplan

För att kommunicera effektivt krävs planering: vad ska vi uppnå med vår kommunikation, vilka ska vi kommunicera med och vad ska vi berätta? .
På denna sida hittar du information som hjälper dig att arbeta med kommunikation på ett planerat sätt: http://www.medarbetarwebben.lu.se/stod-och-verktyg/kommunikation-och-grafisk-profil/kommunikationsplanering-och-budskap
 

Som stöd har LU en mall för hur man upprättar en kommunikationsplan: 

http://www.medarbetarwebben.lu.se/sites/medarbetarwebben.lu.se/files/sa-gor-du-en-kommunikationsplan-160310.doc

Målgrupper/intressenter
Vilka vänder du dig till? Vad har de för behov, kunskaper och önskemål? Vad vill du att målgruppen ska veta, tycka, göra och kanske känna?
Ibland är man mer behjälpt av att utgå från det vidare intressent-begreppet. Till skillnad från målgrupper kan intressenter inte väljas, de finns och påverkar oavsett om man kommunicerar med dem eller ej. Testa med att göra en intressentkarta. Blir de många - gruppera dem utifrån gemensamma nämnare, exempelvis behov av information och delaktighet eller inflytande och intresse.

Lunds universitets information och dokumentation för projekt

Förslag på arbetsytor för grupper

Ge oss feedback