Gå till huvudinnehållet
Lund University

Systematisk verksamhetsutveckling - LUB: Omvärldsbevakning

Omvärldsbevakning i sociala medier

Att omvärldsbevaka via sociala medier är ett enkelt sätt att snabbt skaffa sig översikt om vad som händer inom olika områden. 

Twitter: Är en så kallad mikro-blogg (varje inlägg får vara max 140 tecken). Genom s.k. hashtaggar blir inläggen sökbara och om man själv använder hashtaggar får ens inlägg större spridning. För att komma igång kan du fundera ut några centrala nyckelord inom det område du vill bevaka. Är du t ex intresserad av öppna lärresurser kan du använda hashtaggen #oer. Skapa först ett konto, därefter söker du på din hashtagg i sökrutan. 

Du kan också välja att söka efter intressanta eller inflytelserika personer inom det område du är intresserad av, och följa dem på Twitter. Om du t ex är intresserad av öppna lärresurser kanske du vill följa Grainne Conole, då söker du på hennes namn i sökrutan och när du hittat henne så kan du trycka på "Följ". Då kommer hennes inlägg att visas i ditt flöde på Twitter.

Ett tredje sätt att omvärldsbevaka på Twitter är att följa konferenshashtaggar: på många konferenser har man en specifik hashtagg. Exempelvis så hade Creating Knowledge VIII (2016 i Reykjavik, Island) hashtaggen #ckviii.

 

Strategisk omvärldsanalys

Strategisk omvärldsanalys är en systematisk process för att samla in och analysera omvärldsinformation som underlag till strategiska beslut. Det är inte bara en nyhetsbevakning (som t ex RSS-flöde) utan innefattar också slutsatser och analys. Det kan vara en kontinuerlig process eller något som man gör inför en specifik händelse (ett beslut som ska fattas, ett projekt som ska planeras etc). 
Strategisk omvärldsanalys är en metod som kan användas för att leverera information och rapporter till organisationens operativa och strategiska verksamhet.
(Charlotte Håkansson, SLU Alnarp)

Maria Ohlsson (UB) har genomfört ett antal workshops i metoden Strategisk omvärldsanalys.

Lästips

Ge oss feedback