Då studenterna snart ska börja funderar du över om du ska skicka ut något så att de kan förbereda sig eller enbart genomföra en introduktion på plats? Du har redan fått några frågor från studenter via kursansvarig om schemat. En student har frågat om hur länge de måste stanna om dagarna. Hur ska du introducera studenterna till placeringen?
Nedan hittar du exempel och resurser för inspiration. Inget som avkrävs en enskild placeringsansvarig men kan tjäna som inspirationskälla.
Läraktiviteter kan handla om att ta anamnes med eller utan sit-in av handledare,olika typer av färdighetsträning, fysisk undersökning med eller utan sit-in, observation av något, två studenter har ett patientmöte tillsammans, en observerar och ger återkoppling efteråt. Detta är traditionella läraktiviteter - det finns mängder av andra, kreativa ideér för att skapa en effektiv och stimulerande placering men som måste anpassas till lärandemål och miljö. .
För inspiration: se Tords idé nedan för aktivt lärande under en kort placering och/eller ta del av websida och film om planering längre ner.
Idé från Tord J
Att få ett antal avstämningar med eller utan hjälp av de formulär du tidigare provat, t ex sit-in med Mini-CEX, återkoppling med One Minute modellen (Modul 4 GRUNDNIVÅ) är till stor hjälp för studenternas progression och utveckling under en placering.
Hur långt har studenterna kommit på väg mot målen?
Hur pass självständigt klarar de av olika aktiviteter?
När nu EPA introduceras kommer läkarprogrammet att införa mer kontinuerliga avstämningar bland anat med hjälp av digitala system och appar (se QPS).
Hur många handledare är tillgängliga på din arbetsplats och vill/kan/bör handleda studenter när de är placerade på din arbetsplats? Hur många behövs för att ni ska kunna genomföra de läraktiviteter som du vill planera in.
Tänk igenom hur många handledare som behövs t ex per dag och ungefär hur mycket tid respektive handledare behöver avsätta.
I Modul 6 ska du presentera din idé till placeringen för dina kollegor och då kan ni diskutera handledningsresurser vidare. Din plan behöver bara innehålla ett övergripande förslag.
Patienters medverkan är nödvändig för att studenter ska få träna och utvecklas i sin professionella roll men vilka etiska riktlinjer bör vi känna till och förhålla oss till som handledare och ansvarig för studenterna på en arbetsplats. Vad är relevant och viktigt på vår arbetsplats och inom vår specialitet? Hur introducerar vi studenterna för patienterna för att ge dem en möjlighet att delta i patientarbetet och samtidigt visa respekt för patienternas eget val?
Till stöd för ditt förslag hittar du etiska riktlinjer för patientmedverkan i boxen med resurser nedan
Nedan en introduktion till formulären som används på läkarprogrammet till stöd för studenternas lärande.
Formulären du hittar här har en skala som utgår ifrån grad av självständighet. Denna skala har skapats i samband med utvecklingen av EPA på läkarprogrammen. Istället för att du som handledare bedömer om studentens beteende är otillfredsställande eller tillfredsställande i olika grad, bedömer du hur pass självständigt studenten kan utöva den aktuella aktiviteten.
På läkarprogrammet används idag MiniCEX och DOPS med olika skalor på de olika terminerna. Så småningom kommer dessa skalor att bli mer homogena.
OBS!!!Kom ihåg att det inte är du som handledare som examinerar studenter. All examination görs av examinator för respektive kurs. Du kan däremot bli ombedd av studenter (och kursansvariga) att göra observationer och ge återkoppling med hjälp av formulär - fr om 2021 ofta digitala. Dessa kan studenten sedan lägga till sin portfölj vars samlade dokumentation bedöms av examinator. Här kan du läsa mer om examinationsformer på läkarprogrammet.
Deltagarna i en kurs i klinisk handledning av läkarstudenter har många goda idéer för att förbättra lärandemiljöer under olika placeringar.
Ett av dessa förslag är att låta AT-läkare ta ett huvudansvar för handledning av en specifik läkarstudent under dennas (långa) internmedicinplacering. Något att fundera över för er som är ansvariga för medicinplaceringarna?!
På alla läkarprogrammen i Sverige inför man nu så kallade EPA . Här kan du läsa mer om vad begreppet står för och vad det har för betydelse för dig som handledare så småningom.
Av betydelse för dina studenters lärande är lärandeklimatet d v s studenters upplevelse av fysiska, kognitiva, sociala och emotionella aspekter av lärandemiljön. Detta har visat sig påverka, inte bara studenternas lärandeprocess och prestationer, utan även de val de senare gör av vilken specialitet och i vilken miljö (var) de vill arbeta (Genn 2001a,b, Wilson & Cleland 2008; Cleland et al. 2012; Cleland et al. 2014).
Nedan kan du ta del av en diskussion bland några läkarstudenter om upplevelser av lärandeklimat under sin kliniska utbildning (från gruppintervju 2015).OBS! Detta är naturligtvis enbart ett perspektiv, förmedlat av några studenter vid ett tillfälle för några år sedan.
För T1-T3 (T4 från VT20) och T6-T9 finns ett särskilt provmoment ”Basalt professionellt förhållningssätt” (BPF) som när som helst kan betygsättas med underkänt om studenten uppvisar synnerligen allvariga brister i sitt professionella förhållningssätt.
I guiden nedan hittar du mer information från läkarprogrammet om hur du ska göra och vem du ska prata med om du upplever att en student uppvisar brister i sitt professionella förhållningssätt.