Skip to main content
Lund University

LUBsearch & elektroniska resurser: Felmeddelanden

Vanliga felmeddelanden

Denna bild kan dyka upp med olika förklarande texter. Har du inte varit aktiv i LUBsearch på två timmar kan det bero på att sessionen har löpt ut. Detta löser du genom att gå till LUBsearch och starta en ny session. Dyker felmeddelandet upp efter ett kortare tidsspann än så kan du testa att rensa cache och cookies i din webbläsare. Om inte detta fungerar, skicka ett mail till info@ub.lu.se, så hjälper vi dig så fort vi kan.

Här nedan hittar du fler vanliga felmeddelanden du kan stöta på.

 

A System Problem has Occured

 

 

LUBsearch använder sig av s.k. dynamiska länkar och felmeddelandet uppkommer vanligtvis när du har använt en länk som inte längre är giltig. 

Får du upp felmeddelandet brukar det hjälpa att tömma cachen i webbläsaren och försöka igen.

 

DOI Prefix Not Found

 

Om du får upp felmeddelandet nedan när du försöker komma åt en artikel via LUBsearch eller Full Text Finder betyder det att någonting är fel med artikelns s.k. DOI (ett unikt identifikationsnummer), vilket gör att systemet inte kan hitta länken till fulltext.

Läs mer här om hur du kan komma runt problemet.

 

 

To allow ... to be used in a starting point URL

 

 

Det här felmeddelandet dyker upp när du använder en länk som inte känns igen av bibliotekets server som möjliggör tillgång när man sitter utanför universitetets nätverk.

Skicka ett mail till info@ub.lu.se, så hjälper vi dig så snabbt vi kan (bifoga gärna en skärmdump på felmeddelandet och skicka med länken du använt, så går det fortare för oss att rätta till felet).