Stöd till psykisk hälsa för studerande: Här kan du söka stöd

Stöd

Studenthälsan

VI KAN GE DIG STÖD OCH HJÄLP NÄR DU MÅR DÅLIGT

Studenthälsan är inriktad på problem som tillhör studentlivet. Har du problem med exempelvis stress, prestations- eller tentaångest, rädsla att tala inför andra, prokrastinering, oro, alkoholproblem, sömnsvårigheter, nedstämdhet eller vill förändra din livsstil har du kommit rätt.

Studenthälsan Lunds Universitet

Stöd till unga vuxna

Unga vuxna är en mottagning för dig mellan 16 och 29 år. Vi är till för dig som har börjat må dåligt, kanske inte vet varför, men som behöver stöd eller hjälp. Genom att titta på hur olika delar i livet fungerar kan vi se vad du har för behov. Vi kanske även har en föreläsning eller kurs för dig.

Unga vuxna Lund

Unga vuxna Malmö

Ungdomsmottagningen

Tar emot ungdomar från 12 till 22 för bland annat frågor om kroppen, frågor om sex och relationer och stöd om du mår dåligt.

Ungdomsmottagningen Lund

Ungdomsmottagningen Malmö

Psykiatrisk akutvård i Skåne

Om du har svår ångest eller depression och kanske tankar på att ta ditt liv behöver du direkt kontakt med akutmottagningen för vuxenpsykiatri som är öppen hela dygnet. Vid akut livshotande tillstånd ring 112.

Akutmottagning, vuxenpsykiatri:
Lund: 046-17 41 00
Malmö: 040-33 80 00
Helsingborg: 042-406 27 30

Psykoterapimottagningen vid institutionen för psykologi

På institutionen för psykologi vid Lunds universitet finns möjlighet att till en reducerad kostnad få psykoterapeutisk hjälp av psykologer som är i slutet av sin utbildning.

Psykoterapimottagningen vid institutionen för psykologi

Studentprästerna

Studentprästerna i Lund finns till för studenter vid Lunds universitet. Oavsett tro eller livsåskådning välkomnas du till enskilda samtal. Studentprästerna ingår i krishanteringsgrupper vid institutioner och nationer.

Studentprästerna i Lund (svenska kyrkans hemsida)

Vårdcentralen och 1177

Du kan söka efter din vårdcentral eller psykiatrimottagning på 1177

1177 - Psykisk hälsa

Alla mår dåligt någon gång i livet. Här kan du läsa hur du kan hjälpa dig själv om du mår dåligt. Det finns också information om när och var du kan få hjälp, om det behövs.

MIND - Självmordslinjen

Självmordslinjen är till för dig som har tankar på att ta ditt liv eller har en närstående med sådana tankar. Du når oss via telefon 90101, chatt eller mejl. Vi har öppet dygnet runt, varje dag. Vid akut självmordsrisk bör du ringa 112.

mind.se

Fontänhuset i Lund

Studieenhet En väg framåt vänder sig till dig som studerar och har, eller riskerar att drabbas av, psykisk ohälsa. Oavsett om du pluggar eller är sjukskriven, så kan du få stöd, hjälp och inte minst gemenskap för att må bättre och bli färdig med dina studier.  Vårt mål är att du ska kunna fullfölja dina studier samtidigt som du stärker din självkänsla, utökar ditt sociala nätverk, höjer din livskvalitet och får nya rutiner och strategier kring din studiesituation.

Fontänhuset i Lund