Förenkla vardagen: Veras berättelse

Informationen med tips och råd hur man kan förenkla och underlätta vardagen om man har handproblem, har tagits fram i samarbete med patienter och arbetsterapeuter vid handkirurgiska kliniken i Malmö och arbetsterapiprogrammet Lunds universitet.

Det är svårast att klä sig säger Vera 87 år

Händer med artrosVera är en aktiv 87-årig kvinna som bor i egen lägenhet 3 rok på 6:e våningen med hiss. Hon handlar och lagar mat, tvättar och städar själv. Vera deltar aktivt i flera pensionärsföreningar, sjunger i kör, går på gympa och är volontär på ett ålderdomshem. Trots detta finns hinder i vardagen då hon har svår artros i fingerlederna, tumbasleden, knä- och fotlederna. Vera är även opererad i sin högra handled för nervinklämning (Karpaltunnelsyndrom) för några år sedan där känsel i fingertopparna fortfarande är nedsatt. Vid artros i händerna är det vanligt att man upplever svaghet i nypgreppet, ledstelhet, fumlighet och ofta men inte alltid smärta.

Vera fick beskriva sina svåraste aktiviteter i vardagen och rangordna dessa utifrån hur betydelsefulla de var för henne.

1. Att knäppa knappar, dra upp blixtlås i vinterjackan och vinterstöveln upplevs som besvärligt eftersom det hindrar henne att följa med på pensionärsutflykter med buss då det ibland är kort med tid för olika byten och stopp och då ytterkläder ska tas ta av och på.
  2. Ett av Veras stora intressen är att brodera och träffa sina väninnor vid kyrkans syförening. Just nu är det svårt och nästan omöjligt att hålla i synålen och handarbetet för att nypkraften är så svag och känseln dålig.
  3. Att förbereda en måltid och öppna diverse förpackningar som exempelvis vacumförpackad skinka eller öppna ett juicepaket med skruvkork är mycket svårt och nästan omöjliga att utföra.
  4. I sin lägenhet har hon stora ytor och en bit att gå från kök till vardagsrum eller TV rum. Det är svårt med greppet att hålla stadigt och bära kaffe- eller matbrickan runt i lägenheten.

Arbetsterapeutens förslag till lösningar

1. Att knäppa knappar är ett klassiskt problem om man har nedsatt handfunktion. En lösning kan vara att inte använda kläder med små tajta knapphål, att välja kläder utan knappar, att använda en liten enkel knappknäppare eller att sy ihop blusknapparna på favorit blusen och kränga den över huvudet.
    Genom att sätt på en större nyckelring på blixtlåsen till vinterjacka och vinterstövlar går det lättare att dra upp blixtlåset eftersom man stoppar in ett finger i ringen och drar upp istället för att använda sig av nypkraften.
  2. Ett förslag är att använda en större nål, eller välja ett handarbete med större garn och hål. Det finnas också cirkulära träramar som kan användas för att spänna upp arbetet på och sätta fast i ett bord som ett stativ. Ett förstoringsglas kan också underlätta om man dessutom ser lite sämre.
  3. Det finns förpackningar som är lite bättre utformade om man saknar gripkraft men då får man shoppa runt i affärerna. Ett annat alternativ är att köpa pålägg i lösvikt men det brukar ofta vara lite dyrare. En liten tång med räfflade skänklar kan också användas då greppet inte räcker till. En antihalkduk som kan köpas i metervara är en mycket bra hjälp och man är svag i greppet.
  4. Att bära en bricka kan vara svårt om man inte har gripkraften eller om man är ostadig. Vera valde att använda en korg där hon la kaffetermos, mugg och bröd. Ett annat alternativ är att använda en rullvagn men då bör man inte ha trösklar.