Psykologi

En ämnesguide för studenter och forskare samt lärare vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet

Myndigheter

På myndigheters webbplatser kan du ofta hitta olika publikationer som kunskapssammanställningar, rapporter, riktlinjer, faktablad, föreskrifter, remissyttranden och informationsmaterial. Materialet är inte alltid vetenskapligt men kan vara användbart ändå.

Folkhälsomyndigheten. Psykisk hälsa och suicidprevention

En nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot.

Myndigheten för arbetsmiljökunskap

Myndighetens uppgift är att sammanställa och sprida den senaste forskningen inom arbetsmiljöområdet.

Regionalt kunskapscentrum kris- & katastrofpsykologi

Har i uppdrag att utveckla hälso- och sjukvårdens förmåga att möta drabbade människors psykologiska behov såväl vid stora olyckor och katastrofer som i vardagssjukvårdens krissituationer

Socialstyrelsen

Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten.

Statistiska centralbyrån (SCB)

SCB ansvarar för att utveckla, framställa och sprida officiell statistik och annan statlig statistik samt för att samordna systemet för den officiella statistiken. Det övergripande målet med vår verksamhet är att producera officiell statistik av god kvalitet som är lättillgänglig för användarna.

Statens beredning för medicinsk och social utvärdering  (SBU)

En myndighet som har i uppdrag att göra oberoende utvärderingar av metoder inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst. SBU granskar också forskning om funktionstillstånd- och funktionshinder, samt om arbetsmiljöns betydelse för uppkomst av sjukdom.