Psykologi

En ämnesguide för studenter och forskare samt lärare vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet

Databaser

Om du har möjlighet att ta dig till ett universitetsbibliotek kan du skaffa ett konto för biblioteksbesökare. Det innebär att du kan logga in på bibliotekets datorer och söka i databaser och läsa artiklar på plats på biblioteket.

LUBsearch

Även om du inte är student är det möjligt att söka i LUBsearch men du kan inte logga in och komma åt artiklar i fulltext. När du inte är inloggad får du även färre träffar. Med ett konto för biblioteksbesökare har du tillgång till fulltexterna på plats på biblioteket.

PUBmed

Databasen är gratis tillgänglig för alla att söka i. Du kan begränsa resultaten till Free full text. Med ett konto för biblioteksbesökare har du tillgång till fulltexterna på plats på biblioteket.

Arbline

En tvärvetenskaplig litteraturdatabas med inriktning på arbetsliv, arbetsmiljö och arbetsmarknad. Databasen innehåller referenser till böcker, rapporter, konferenspublikationer och avhandlingar som finns på bibliotek i Sverige, samt offentligt material i fulltext.

SwePub

Forskningspublikationer från svenska lärosäten i form av vetenskapliga artiklar, böcker, avhandlingar, konferensbidrag, bokkapitel, rapporter, konstnärliga arbeten med mera.