Psykologi

En ämnesguide för studenter och forskare samt lärare vid Institutionen för psykologi på Lunds universitet

Hur kan du hitta forskning och vetenskapliga publikationer efter studierna?

Under tiden du studerar på Lunds universitet har du tillgång till en mängd olika databaser, vetenskapliga e-tidskrifter och e-böcker som biblioteket betalar för. Efter studierna, i ditt arbete som psykolog eller psykoterapeut, kanske du behöver och vill hålla dig uppdaterad om forskning och kunskapsutveckling inom ditt område. Det kan bli svårare att få tag på forskningspublikationer men det finns sätt att hitta forskning som är både fritt tillgänglig och tillförlitlig.

Som privatperson kan du fortfarande besöka universitetsbiblioteken och läsa tidskrifter och låna böcker. För att få tillgång till innehållet i databaser och e-media behöver du skaffa ett konto för biblioteksbesökare på något av universitetets bibliotek. Med kontot för biblioteksbesökare kan du söka i och läsa bibliotekets e-resurser på plats på biblioteket.

På folkbiblioteken kan du göra fjärrlån på böcker och artiklar som du inte kan komma åt via universitetsbiblioteken.

På följande sidor får du tips på webbplatser där du kan hitta fritt tillgängliga forskningspublikationer inom psykologi.