EXTF80

Källkritik

Oavsett varifrån du hämtar information så är det viktigt att vara källkritisk. Var extra uppmärksam när du hämtar information från Internet. Tänk på

VEM förmedlar informationen?

• Författare - är författaren välkänd inom sitt ämnesområde? Finns det något sätt att kontakta författaren?
  • Utgivare - vem står bakom informationen – ett företag, en myndighet, en organisation eller en privatperson? Finns det kontaktuppgifter? Seriösa utgivare presenterar sig oftast tydligt.

VAD innehåller materialet?

• Trovärdighet - är informationen trovärdig och korrekt? För att bedöma detta spelar både källans anseende och din egen erfarenhet och kunskap roll.
  • Relevans - hur relevant är materialet för dina behov?
  • Referenser - vilka referenser finns det till andra källor?
  • Vetenskaplighet - är det en vetenskaplig text?

VEM är materialet skrivet för?

• Målgrupp - vilken är den tänkta målgruppen? Är det forskare, skolelever, beslutsfattare eller allmänheten?

VARFÖR är materialet publicerat?

• Syfte - vad är syftet med informationen? Är det att presentera forskning, sprida åsikter eller underhålla?

NÄR är materialet skrivet?

• Aktualitet - när skrevs texten? Är publikationen daterad? Är materialet tillräckligt aktuellt för dig?

Källkritik

Referenser