ABM (arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap och museologi)

Hitta bland hyllorna på LUX-biblioteket

Bokhyllor

Tryckta böcker inom ABM-ämnena hittar du främst på hyllorna 020-028 (biblioteks- och informationsvetenskap inklusive arkivverksamhet) samt 069 (museologi) på LUX. En förteckning över hela bibliotekets hylluppställning hittar du här.

E-böcker

Vissa av universitetets e-böcker hittar du i bibliotekskatalogerna LUBcat och Libris, men letar du efter e-böcker bör du också prova söktjänsten LUBsearch. Det är en ingång till våra elektroniska resurser (databaser, e-böcker, e-tidskrifter, artiklar), men även tryckt material är sökbart via LUBsearch. För att komma åt  fulltexterna hemifrån behöver du logga in med ditt studentkonto.

Sök i LUBcat

LUBcat är Lunds universitets bibliotekskatalog. Här kan du söka efter material, men också köa på böcker och logga in på ditt bibliotekskonto.

Sök i Libris

I Libris kan du söka bland materialet som finns på alla svenska universitets- och högskolebibliotek samt ett antal större folkbibliotek. Hittar du något som inte finns inom Lunds universitets samlingar kan du beställa hit det via fjärrlån.

En snabbguide till Libris hittar du här.

Information om hur du beställer fjärrlån finns här.

Katalog -57

Om du letar efter material som är utgivet före 1957 och som inte går att söka fram i LUBcat, då kan det finnas i Universitetsbibliotekets gamla kortkatalog som är inskannad och sökbar på det viset. Den inskannade kortkatalogen kallas Kat.-57, och är inte helt enkel att söka i. Använd sökhjälpen eller titta på videon nedan.

Vilka böcker vill du att vi ska köpa till biblioteket?

Google Books

Hela eller delar av böcker, inskannade av Google.

Google Book Search

Svenska ämnesord (sao)

Svenska ämnesord (SAO) är ett kontrollerat ämnesordssystem som används i bl.a. Libris. Här kan du slå upp termer för att kontrollera vilka som används.

Bibliotekskataloger (ej svenska)

Vitterhetsakademiens bibliotek