Det verkar som att du använder Internet Explorer 11 eller en äldre version. Den här webbplatsen fungerar bäst med moderna webbläsare som de senaste versionerna av Chrome, Firefox, Safari och Edge. Om du fortsätter med den här webbläsaren kan du få oväntad
Hur lär jag mig skriva fungerande texter? Det är en fråga som många studenter söker svar på. I denna kurs tas upp vad som är viktigt i det akademiska skrivandet. Du får konkreta tips på vad du kan tänka på för att utveckla både dina texter och ditt skrivande. Du får också träning genom olika övningar och kortare skrivuppgifter.
An online resource for academic writing in English at Lund University. Covers the writing process, grammar & words, sources & referencing and academic honesty. For anyone who needs help writing in English.
Institutet för språk och folkninnen ser sin uppgift i att vara ett stöd för alla som ska använda språket eller har frågor om språk. Det gäller svenska språkfrågor, men också frågor om våra minoritetsspråk och svenskt teckenspråk.
Institutet för språk och folkminnens Frågelåda: Vill du ha svar på språkfrågor, sök först i Frågelådan. Hittar du inte svaret där, kan du även kontakta dem via telefon eller e-post.
TT-språket är en samling skrivregler till hjälp för alla som skriver. Reglerna är utformade för TT:s egna medarbetare, men de följs i stor utsträckning inom press, radio, tv och nyhetssajter på internet.
Svenska.se är en samlingsplats för språkresurser från Svenska Akademien. Här finns de tre ordböckerna SAOL, SO och SAOB samt Svenska Akademiens grammatik (SAG). Använd med fördel SAOB som ger dig mer förklaringar kring ordet och sammanhang det används i än SAOL.
Böcker om akademiskt skrivande
Det finns en stor mängd böcker som kan ge hjälp i planerandet och skrivandet av en uppsats. På hyllan Kursbok Metodiksom finns på både SOL- och LUX-biblioteket hittar du sådana böcker.
I boken beskrivs hur problemformulering, teori, syfte, frågeställning, metod, resultatredovisning, slutsats och stil i uppsatsen skall utformas och relateras till varandra.