Gå till huvudinnehållet
Lund University

Söka, värdera och referera vetenskapligt material

En kopia av befintlig guide som utgör testmiljö för eventuella förändringar i befintlig guide!

Sammanställa en referenslista

På denna sida kan du läsa om hur du ska använda dig av en stilguide för att sammanställa en lista med korrekta referenser. Den som lämnar ut en uppgift, till exempel de som är ansvariga för en uppsatskurs, bestämmer vilket referenssystem som du måste använda. Följ instruktionerna noga och välj helst den stilguide som dina lärare/din institution rekommenderar. Börja i god tid med att formulera referenser till de källor som du använder i ditt arbete, så fyller du på din referenslista allt eftersom.

Generella regler

Olika referenssystem

Generella regler

I slutet av ditt arbete ska du ha din referenslista. Listan kan också kallas för källförteckning, litteraturförteckning eller enbart ha rubriken litteratur.

I listan ska du ta med alla källor som du hänvisar till i din text. Det ska vara enkelt för läsaren att hitta från hänvisningen i löpande text, till källan i referenslistan. Kopplingen måste vara logisk: Har du till exempel använt dig av en bok som två författare skrivit tillsammans? Det namn som du angett först i löpande text ska även skrivas först i referenslistan.

Varje källa ska ha en egen referens, och referenserna ska ordnas så att de är lätta att hitta. Referenserna sorteras i bokstavsordning efter författare/avsändare. Se respektive sitlguide för fler detaljer.

Det är också viktigt att du anger tillräckligt med information för att läsaren ska kunna hitta källan. Vanliga uppgifter är författare, titel och utgivningsår. Vilken information som behövs utöver detta beror på vilken typen av källa. Följ noga den guide som du ska/har valt att använda.

I vissa ämnen skiljer man mellan muntliga och skriftliga källor i listan, och ibland mellan primär- och sekundärkällor. Följ noga den guide som du ska/har valt att använda.

Referenslistan ska placeras sist i arbetet, men före eventuella bilagor.

Olika referenssystem

I de flesta databaser kan du skapa en referens för den källa som presenteras i sökträffen; till exempel genom funktionen "Cite this" i Finn. Referenserna kan skapas utifrån en uppsjö av stilar: Harvard, APA, Oxford och så vidare. Det är inte säkert att dessa formuleringar följer din stilmall, men du får i alla fall en idé om vilken information som ska tas med i referensen. Var alltid noga med att kontrollera referensens kvalitet innan du använder den. Finns all information med som ska vara med?

 

APA

Karolinska institutets bibliotek har gjort en svensk guide till APA. Du får svar på vanliga frågor, och exempel på hur många olika typer av material ska se ut, både i löpande text och i referenslistan.

Referensguide för APA 7

Harvard

Biblioteket på Högskolan i Borås utger en välanvänd, väletablerad guide till Harvardsystemet. Du hittar praktiska tips om hur du skriver både texthänvisningar och referenser:

Källförteckningen

Oxford

I Oxfordsystemet använder du fotnoter inne i texten, det vill säga att du i den löpande texten sätter en siffra som hänvisar till en fotnot längst ner på sidan. Systemet är standard inom till exempel juridik och historieämnet, men resonera med din handledare/lärare innan du använder Oxfordsystemet inom samhällsvetenskaperna. Umeå universitetsbibliotek har skapat en kortfattad guide till hur referenserna ska utformas enligt Oxfordsystemet:

Oxford - skriva referenslista

Tips!

Har du tillåtelse att använda generativ AI i ditt uppsatsarbete? Då ska du självklart vara öppen med när och hur du använt GAI (generativ AI). Monash University har gjort en guide till hur det kan se ut när du redogör för användande av GAI, beroende på referensstil.

Acknowledge the use of generative artificial intelligence