På den här sidan kan du läsa om hur du kan hålla reda på dina sökningar. Du kan anteckna informationen i sökningarna på olika sätt, och du kan också spara och bevaka sökningarna under ett längre tidsspann.
För att underlätta informationssökningen och undvika dubbelarbete är det bra att dokumentera var och hur du söker. Du kan till exempel använda ett sökprotokoll där du skriver in exakt hur du har sökt. Vilka sökord har du använt? Hur har du kombinerat dem? Vilka avgränsningar har du gjort (till exempel årtal och språk)? Vilken databas har du sökt i? Vilket datum gjorde du sökningarna?
Om du ska göra en litteraturöversikt med systematiskt anslag är det extra viktigt att du dokumenterar dina sökningar; sökningarna ska då redovisas i metodavsnittet. Genom att anteckna vad du gör minskar du också risken att göra samma sökning flera gånger.
Här ser du ett exempel på hur du kan dokumentera dina sökningar.
Tomt sökprotokoll: Sökprotokoll
Om du skapar ett konto i en databas kan du spara relevanta artiklar från dina sökträffar. Du kan även spara själva sökningen och återanvända den vid senare tillfälle. På så sätt slipper du skriva in långa och komplexa sökningar flera gånger.
I databasen Finn kan du med hjälp av din LU-inloggning spara enskilda sökningar/träffar, eller göra listor utifrån dina egna behov. Klicka på ikonen för att spara vid varje träff, och välj därefter vilken lista du vill använda. För att spara sökningar skrollar du längst ner. Sökningarna sparas under Search history.
Tips! På Samhällsvetenskapliga fakulteten kan du söka på din kurskod och därefter spara alla kursböckerna som träffar i en lista!
Du kan skapa ett konto för alla EBSCO:s databaser (till exempel SocINDEX och Political Science Complete) och sedan spara sökningar och enskilda träffar i samlingar (kallade Projects) eller under Saved:
Du kan också spara sökträffar och hela sökningar genom att använda dig av permanenta länkar, permalinks. I databasen Finn hittar du denna funktion när du trycker på trepunktsmenyn i sökträffarna. Observera att du måste använda en permalänk varje gång du ska länka till något i Finn.
I de flesta databaser kan du skapa bevakningar. Bevakningar, eller alerts, skickas ut när det publiceras en ny artikel som matchar din sökning. Du kan också få alterts när en specifik författare publicerar något nytt. Genom alerts får du nyheter inom ditt ämnesområde utan att behöva göra om dina tidigare sökningar. Du skapar dina bevakningar i ditt konto och får därefter e-post när något nytt publiceras.
På EBSCO:s webbplats kan du läsa mer om hur du kan skapa alerts.