På denna sida kan du läsa om hur du redan från början kan genomföra en mer effektiv informationssökning genom att reflektera och arbeta med olika steg. Vi kallar det informationssökningsprocessen. Informationssökningsprocessen är nära knuten till den problemformulering som ditt arbete har.
Att söka vetenskapligt material för en studieuppgift tar tid och är en process som är ömsesidigt beroende av ditt lärande och ditt skrivande. Samtidigt som du söker information lär du dig mer om ditt ämnesområde, till exempel vilka facktermer som används och hur de definieras och vilka författare och publikationer som är av vikt inom ämnet. När du lärt dig mer om ditt ämnesområde, går det lättare att hitta information som är relevant för just ditt arbete. När du söker vetenskaplig information till ditt arbete är det bra att söka strukturerat och systematiskt. På så sätt kan du spara tid och ändå hitta den information som du behöver.
Här går vi igenom sökprocessens olika steg. Vi har illustrerat processen som en cirkel: när du söker information kommer du att behöva gå tillbaka till tidigare steg. Det kan till exempel handla om att byta sökteknik eller att komplettera med nya sökord.
Det är klokt att dokumentera var och hur du söker. Läs mer om det under Hantera sökningar.
Nedan länkar vi till ett poddavsnitt som handlar om sökprocessens varför, var och hur. Du kan även titta närmare på sökprocessens olika delar i dokumentet Sökprocessens delar.
Jönköpings högskolebibliotek har formulerat följande frågor som du kan använda för att utvärdera din källa:
Läs mer om olika typer av vetenskapliga texter, vetenskapliga artiklar, peer review-processen med mera, på Umeå universitetsbiblioteks webbsida länkad nedan.
I ett självständigt arbete vid universitetet ska du undersöka ett problem med hjälp av teorier och metoder som är relevanta för ditt ämne. Du behöver avgränsa ditt problem för att det ska bli lagom stort för den typ av arbete du ska skriva, och den tid du har på dig.
Genom att göra sökningar kan du se om det finns mycket eller lite material om din, i det här skedet, ofärdiga problemformulering. Finns det mycket material behöver du avgränsa sökningarna utifrån olika kriterier. De kriterierna kan till exempel vara att du vill undersöka ett visst geografiskt område, en viss population eller något annat som gör problemformuleringen smalare. Om du hittar lite material om ditt problemområde måste du söka bredare, till exempel genom att inte begränsa problemet till en viss geografisk plats, eller en viss population eller något annat som gör formuleringen för specifik för att generera sökresultat. Du kan också söka på ord från din problemformulering i relation till teorier och metoder.
Problemformuleringen utgör alltså grund och utgångspunkt för dina informationssökningar. Med hjälp av problemformuleringen påbörjar du ditt sökarbete. Du börjar med att ringa in nyckelord och begrepp i din problemformulering, tar reda på synonyma och närliggande begrepp och översätter från svenska till engelska. Malmö universitetsbibliotek visar i filmerna nedan hur du kan arbeta med din problemformulering i relation till dina litteratursökningar:
Sökningarna blir bäst när du använder i sammanhanget, lämplig sökteknik. Läs mer om olika söktekniker på Olika sätt att söka.